06 april 2009

Ilsken igen

Idag har den ilskna Heliotropen kommit tillbaka, och hon är minsann inte en sådan där mjäkig kund. Åtminstone inte när hon har med vårdcentralen att göra.

Sedan snart fem år äter jag en medicin varje dag. Den är om inte livsnödvändig så i alla fall väldigt, väldigt viktig för mig. Förr, när jag jobbade på det där gamla onämnbara jobbet, var det här inget problem. Då gick jag till företagshälsovården och så skrev de ut medicin så att det räckte ett år. Numera är jag hänvisad till vårdcentralen, med allt vad det innebär.

"Att få ett recept förnyat kan väl inte vara så himla krångligt", tänkte jag hurtigt i morse när jag började ringa. Och fortsatte ringa och fortsatte ringa och fortsatte ... "Tryck 3 om du vill förnya ett recept, " sa fröken Vårdcentral i andra änden och jag tryckte lydigt 3 och möttes av en tutsignal som inte riktigt var en upptagetsignal.

Efter två timmars ringande möttes jag istället av en röst som "Du har kommit till Xxxs vårdcentral. Kön är nu fylld. Försök återkomma senare." Då svor Heliotropen lite men tänkte "ja, ja vi ska ju till centrum senare så jag går väl helt enkelt in på vårdcentralen och pratar med dem". Jag vet att de inte gillar sådant, men nöden har ju, som bekant, ingen lag.

Så jag gick dit och förklarade mitt ärende. "Ja," sa damen i receptionen. "Du kan ju göra det genom Vårdguiden på nätet också." "Hur menar du då," sa jag. "Min läkare finns ju här. Varför ska jag ta det genom Vårdguiden." "Jo, då får vi i receptionen ett meddelande genom Vårdguiden och så skickar vi det vidare till läkaren." "Kan jag inte bara lämna ett meddelande med dig då? Det här är ju receptionen." "Nej, så brukar vi inte göra."

Jag blev inte arg. Eller snarare, jag visade inte att jag var arg. Jag bara poängterade hur mycket jag behövde medicinen, och till slut gick hon suckande med på att lämna ett meddelande till läkare. Fast väldigt besvärligt var det.

Sedan, på vägen hem, höll jag på att köra i diket av ren ilska och förfäran när lilla A berättade att hon åkte bil utan säkerhetsbälte härom dagen. Hon följde med en kompis hem, mamman hämtade i bil och sa till lilla A att hon inte behövde ha säkerhetsbälte eftersom de inte skulle åka så långt.

Hur hanterar man en sådan sak? Ringer och skäller ut föräldern? Jag har sagt till lilla A att om något sådant händer igen så ska hon säga: "Nej, för min mamma har sagt att jag inte får åka en meter utan säkerhetsbälte." Men jag litar inte helt på att hon kommer ihåg det.

7 Comments:

Blogger Jessica said...

Usch, har du fått medicinen?

4:18 em  
Anonymous Anonym said...

Nja, receptet ska finnas på Apoteket vid fem, om jag har tur. Jag tycker det är lite fantastiskt att de inte själva hör hur galet Moment 22:iga de är.

/Heli

4:19 em  
Blogger Jessica said...

Kolla din mejl

4:20 em  
Blogger Botilda said...

Vissa instanser förvånar inte längre. Tyvärr.

Och vad gäller den andra föräldern så är nog ett samtal på plats. Man behöver ju inte skälla, men visa att en del saker inte är okej när man har hand om dina barn.

4:25 em  
Blogger .mats said...

Jag blir tokig när föräldrar inte sätter fast sina barn (men kanske sätter fast det på sig själv). Jag skulle påminna att sedan den 1 oktober 2006 höjdes böterna för bältesförsyndelser kraftigt. Exempelvis kostar det, efter 1 oktober 2006, 2 500 kronor om man blir ertappad med att ha ett obältat barn i bilen. (ur VTI:s rapport http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=9477)

5:28 em  
Blogger thekax said...

Inget förvånar längre när det gäller vården. Men helt otroligt vad korkat: att ens vågar köra någon annans barn utan bälte eller kläcka ur sig att det skulle vara ok! Men är man så himla korkad fattar man förstås inte ens att man borde ha vett att dölja det.

10:03 em  
Blogger Kajsa said...

Man jonglerar inte med mediciner och barn hur som helst. Jag skulle nog prata med den andra föräldern. Det är inte lika farligt, men jag är på folk som går mot rött när mina barn är med och tycker att alla som cyklar med sina barn självklart även själva måste bära hjälm. Vad sänder vi annars för budskap?

10:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home