16 mars 2009

Om röst och bröst

Ja, kära läsare, ni har gissat rätt. Det är dags för vår vän och intervjuare att återkomma med årets Melodifestivalsintervjun. Så välkommen, Sonja P.

Tack tack. Och hur gick det i år? Höll teven och strömmen?
Jajemen, jag såg faktiskt hela finalen. Och trevligt var det också.

Och vann rätt låt?
Alltså, den dagen jag röstar på vinnaren i Melodifestivalen kommer det nog att vara väldigt varmt i helvetet. Jag är väl inte tillräckligt folklig. Jag röstade på Sarah, men jag jublade i alla fall, för jag ville definitivt inte att Hope and Glory skulle vinna. Den var ju bara för träig!

Finns det några låtar du tycker borde ha kommit till final?
Rätt många. Som vanligt. Framför allt BWO. De tycker jag hade den bästa låten på hela festivalen. Och så gillade jag den där Tick Tock. Och systrarna Dagbröst (det betyder det på finska, jag lovar!) hade väl en klämmig låt. Och sedan mumlar jag piloter för mig själv, utan att något hör det, för det är lite skämmigt och avslöjar att man är född på 60-talet eftersom man alls gillar sånt, och att man inte är så bevandrad i musikens värld eftersom man inte ens hört talas om dem som de ska föreställa plagiera. Och årets Jag mötte Lassie får väl vara att jag har en arbetskamrat vars kompis har skrivit den. Ja, alltså den här versionen då'rå.

Och vem kom med oförtjänt?
Ja du ... Molly sjunger ju jättefint, men hon var bra mycket bättre än sin låt. Emilia hade inte heller någon större chans, tycker jag.

Vad var årets bästa textrad?
Jag har inte köpt skivan än! Det är oursäktligt, faktiskt, men det innebär att jag inte heller lyssnat så mycket. Men Carolines text har gjort intryck på delar av familjen helt klart.

Och årets sämsta?
Jag ber att få återkomma i frågan!

Vilken låt fastnade då?
Ja, vinnarlåten fastnade ju ordenligt, vilket är lite irriterande när det bara blir nynnande och en och annan fransk fras. Få se om jag är tillräckligt ambitiös att jag faktiskt lär mig refrängen.

Okej, då ses vi nästa år igen då?
Absolut. Same procedure as every year, Sonja.

1 Comments:

Blogger thekax said...

Var vore vi utan internet? Det var inte mycket jag begrep av fråga tre med svar. Men vetgirig som jag är letade jag upp svt:s dokumentation om festivalen så nu känner jag mig helt insatt i det viktigaste. (Kul tjej, Petra Mede, förresten!)

10:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home