02 april 2009

Snäll heliotrop

Som kund betraktat är jag närmast plågsamt snäll. Jag får verkligen peppa mig själv för att klaga på saker och ting och jag har ätit såväl knaprig pasta som genomstekt tournedos utan att skicka tillbaka den till köket.

Igår var jag snäll igen. Jag gick till en butik vars namn vi inte ska nämna, för att få hjälp med att plocka ögonbrynen. "Brukar du göra det själv ibland?" frågade tjejen som skulle hjälpa mig. "Nä", sa jag. "Jag tycker det är svårt så jag brukar lämna det åt proffsen." "Ja, jag hoppas att du tycker att jag är ett proffs", sa hon. Och där skulle jag förstås ha rest mig upp och gått, men jag tror på människan, som Tommy Nilsson uttrycker saken.

Så där satt jag och blev plockad, medan tjejen med jämna mellanrum muttrade att hon hoppades att jag skulle bli nöjd. "Jag är inte så svår att förnöja", sa jag uppmuntrande. "Och ögonbryn växer ju ut igen." Det senare var mest tänkt som ett skämt. Men det är sant. Snälla, säg att det är sant!

När hon var klar räckte hon över spegeln med ett "Jag tycker att du blev jättefin." Min första tanke var: "Skrik inte högt." Min andra tanke var: "Det här är ett aprilskämt. Hon har lagt på concealer." Det hade hon inte. Men hon erbjöd sig att fylla i ögonbrynen lite, så efter ytterligare tio minuter gick jag ut på stan med två påmålade, kolsvarta streck som skulle föreställa ögonbryn. Men de växer ut igen. Det gör de faktiskt! Eller hur?

Tycker du att det är lätt att klaga?

5 Comments:

Blogger Jessica said...

va, är du ögonbrynslös?

5:35 em  
Anonymous Anonym said...

Snudd på. Man kan urskilja några strån här och där, om man anstränger sig. Kontrasten blev rätt stor, om man säger.

/Heli

7:34 em  
Blogger Kajsa said...

Ojojoj! Jag skulle aldrig vara så snäll. Eller rättare sagt, jag är inte så snäll. Jag har skickat tillbaka mat, jag har krävt omklippning av håret m.m. Men tyvärr är det aldrig en ultimat lösning det heller, för maten kommer senare än alla andras och håret blir kortare än det var tänkt osv. Men jag skulle definitivt gå tillbaka om jag var du. Alltså även någon dag i efterhand. Det tycker jag man har rätt till! Vad kan hon sen göra? Kanske inte så mycket men hon bör få veta så hon inte utsätter någon annan för samma sak. Gå tillbaka och se det som att du gör henne (och framtida kunder) en tjänst.

10:18 em  
Blogger thekax said...

Oj, oj, så allvarligt? Du och Nedjma? Jag trodde du skojade på fejan. Det blev iallafall ett roligt blogginlägg.

Nej, jag är urkass på att klaga. Går inte tillbaka till samma ställe om jag blir missnöjd. Men Kajsa har rätt, de är en tjänst om de får veta. Du vet: ”Är du missnöjd? Säg det till oss. Är du nöjd? Säg det till dina vänner?”

Jag är helt säker på att de växer ut igen, men vet inte hur lång tid det tar. När ska vi äta lunch igen? (Nyfiken.)

11:11 em  
Blogger Heliotropen said...

Kajsa: Jag kommer nog inte att klaga. Ja, jag vet att jag borde men jag är ju för feg. Kallar det snäll för att det låter bättre.

Kax: Lunch kan vi ta snart. Men jag går inte ut utan att fylla i ögonbrynen. Å andra sidan börjar jag vänjag mig. Ser rätt pigg ut när jag kliver upp på morgnarna nu. Ungefär som om ögonen satt där de ska.

8:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home