06 mars 2009

Att vara varsam med sin auktoritet

Jag hade en plan den här terminen. Istället för att vara en sådan där snäll och sjysst och trevlig lärare skulle jag bli en sträng och auktoritär. Min teori är nämligen att de stränga och auktoritära får studenter som lämnar in i tid, uppför sig under seminarierna, håller sitt privatliv för sig själv och låter bli att skriva gnällmejl till en på fredagskvällar.

Igår råkade jag själv ut för en av dessa auktoritetsnissar. Han är en kollega, men med något högre rang, och drar sig inte för att rätta andra kolleger i sittande möte. Alla började bete sig som småflickor - inklusive männen - i hans närvaro. Och då var jag ju tvungen att fråga mig själv: Är det så här jag vill bli? Har jag ens förutsättningar för det? Svaret på fråga två är "tveksamt" och på fråga ett: ett rungande "NEJ".

1 Comments:

Blogger thekax said...

För det mesta brukar det löna sig att vara snäll. Så får man ryta i när det är nog. (Det märkliga är väl att de auktoritära oftast är de mest osäkra. När man tänker efter.)

2:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home