13 november 2009

Vaccinera dig

Jag tänkte för en gångs skull leka missionär och föra fram ett enkelt och tydligt budskap: Se till att vaccinera dig och dina närstående så fort du har chansen!

Jag är medveten om att det är svårt att få tag i vaccin just nu, men jag är också medveten om att det finns en mängd människor som anser att det finns skäl att inte vaccinera sig. Här kommer därför mina argument:

Många får influensan väldigt lindrigt. En del av dem går ut i pressen och säger att det inte var så farlig. Det kan kännas skönt och lugnande att lyssna på dem, men det är också lika meningslöst som att försöka dra slutsatser om hur din förlossning kommer att bli genom att lyssna på andras föda barn-historier. Alla reagerar olika på det här viruset, och ingen vet vilken grupp du kommer att tillhöra, de som får det lindrigt, de som blir sjuka väldigt länge, de som blir liggande i lungmaskiner eller, gud förbjude, de som dör.

Tillbringar du det mesta av din tid i en isolerad skogskoja utan kontakt med andra människor? Då kan du säga att ditt beslut är din ensak. Men om du har någon som helst kontakt med andra människor så har du ingen aning om vem du kan smitta medan din egen influensa håller på att bryta ut: ett spädbarn som inte får vaccineras, en kvinna som just fått veta att hon är gravid och inte hunnit få sprutan på mvc, en äggallergiker som inte kan ta sprutan alls.

Men mitt allra bästa argument ligger nedbäddad i tevesoffan just nu. Lilla A har varit sjuk i en vecka och om jag varit en sådan som var emot vaccinet, som tackat nej å mina barns vägnar, hur tror ni då att jag hade känt mig i onsdags när vi for iväg till närakuten med en liten febrig unge i baksätet som satt och ropade "Jag kan inte andas! Jag kan inte andas!" Utsätt er inte för det!

Men vaccinet då, är inte det farligt? I massmedia har man fått det att låta som om just det här vaccinet är något helt nytt och oprövat, men vaccin i allmänhet är en gammal uppfinning och influensavaccin används varje år. Det är inte i grunden olikt andra vaccin.

Möjligen ligger det något i påståendet att en genomgången infektion skyddar bättre om influensan kommer tillbaka i munterad form. Frågan är bara: Vilket pris är du villig att betala för det skyddet?

Vaccin är och förblir en av de största välsignelserna inom modern sjukvård. Ibland stöter man på folk som hävdar att vaccin i största allmänhet är farligt, att sjukdomar leder till utveckling och att det är dumt att hoppa över dem. Det hävdar ju till exempel antroposoferna som inte låter sina barn ta trippelvaccinet. Jag tycker att det är en skrämmande form av historielöshet. Två nära vänner till mig var nära att dö i mässlingen och vore det inte för vaccin skulle man fortfarande behöva gå och vara rädd för den bestialiska polion. Jag tror inte debatten hade uppstått 1918. De 38 000 svenskar som avled i spanska sjukan hade nog gärna räddats av ett vaccin.

Så vaccinera dig!

5 Comments:

Blogger Jessica said...

stackars unge!
Combivent + kortison via nebulisator och det släppte?

7:08 em  
Anonymous Anonym said...

Nix. Inga mediciner alls. Bara bita ihop och uthärda. (Doktorn tyckte att lungorna lät bra och trodde att hon "bara" fick panik. Fast som läkare betraktat var hon rätt bra.)

Nu börjar äventyret med nästa sjuka unge.

/Heli

8:55 em  
Blogger Jessica said...

äh jävla tjafs. Ventoline i vad man kallar typ lindrande/panikstillande behandling. Dessutom kan lungor vara trånga utan att det piper. Mina lungor piper när jag först har lunginglammation och behöver läggas in på sjukhus.

8:39 fm  
Blogger Jessica said...

combivent är ventoline och atrovent. Ventoline vidgar luftrören och atrovent påverkar den glatta muskulaturen i lungorna.

8:40 fm  
Blogger Kajsa said...

Jajamensan. Både jag och ungarna är vaccinerade. :)

10:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home