16 april 2010

Le eller dö

Läste i en tidning om att man ska bygga sitt eget varumärke. Det handlar bland annat om att alltid visa sig från sin bästa sida: "Sitter du i en kundtjänst, önska kunden en trevlig dag. Gör det lilla extra, leverera i mästarklass. --- Om du utstrålar positiv energi kommer det garanterat att påverkar hur andra människor uppfattar dig."

Blir du också lite utmattad av sådant? Glad och pigg och överpresterande ska man vara. Man ska tänka positivt och se svårigheter och problem som utmaningar, hantera konflikter klokt och jobba med sig själv. Det är vår tids melodi. Det är nästan vår tids religion.

Gå in på närmaste pressbyrå och räkna hur många tidningar du kan hitta som basunerar ut att nu, nu, nu kan du bli en bättre, smalare, lyckligare, gladare människa om du bara följer tre enkla steg (eller fem eller sju). Jag går på de där grejerna. Jag bär hem tränings-dvd:er, samlar in recept som jag aldrig använder, klipper ibland till och med ut peppande citat. Och förblir samma gamla Heliotrop. På gott och ont. (Heliotrop betyder för övrigt, enligt min egen amatörmässiga analys av den grekiska sammansättningen, någon som vänder sig mot solen.)

Häromdagen fick jag den här mycket tankvärda och allmänbildande länken av en kamrat. Läs den och svara sedan: Positivt tänkande - hiss eller diss?

2 Comments:

Blogger Jessica said...

den boken är jättebra. Köpte den för att den behandlar hur genompositivt man ska se på sjukdom och också för att det finns en tro på att positivt tänkande och visualisering kan påverka sjukdom i positiv riktning. Blir du inte frisk, då antar man att man har gjort nåt fel. Inte försöker tillräckligt hårt.
Kort sagt, jag hatar hur det basuneras med positivt tänkande som universalmedel.
Boken är värd att läsas i sin helhet.

4:53 em  
Blogger Kajsa said...

Gamla griniga gummor och gubbar lever väl alltid till över hundra, eller?

8:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home