29 september 2011

Att tvinga andra

För en tid sedan tvingade vi lilla A till något hon absolut inte ville. Hon lämnade vittnesmål hos polisen. När det först kom på tal diskuterade vi saken länge och väl med henne, just för att vi ville känna att hon gjorde det frivilligt. Då sa hon ja. Oturligt nog dröjde det sedan två månader innan polisen hörde av sig igen och hennes ja hade blivit ett nej. Hon var arg, ledsen, rent av förtvivlad, men vi stod fast för vi tyckte inte att man kunde ändra sig i det läget.

Efter det har det kommit om och om igen, i de mest triviala sammanhang: "Mamma, du tvingar mig till saker hela tiden." Och det gör jag ju. Det gör alla föräldrar. Men för mig har det gått och blivit en närmast existentiell fråga. Vad har man rätt att tvinga någon till? Vilka medel får man ta till?

Jag har varit så stolt över att jag hittat ett sätt att "tas med" lilla A. Hennes humör har gjort att vi haft stenhårda konflikter. Nu har jag lärt mig att gå runt dem. Att avleda uppmärksamheten. Att luras, får man väl säga. Men samtidigt har jag ju berövat henne möjligheten att säga nej - att skrika nej, om det är det hon vill.

De senaste dagarna har vi haft ett nytt sådant fall uppe. Lilla A har något som heter Elevens val i skolan, som förläggs till tre heldagar per termin. Hon valde konst och bild och med två dagars varsel blev det bestämt att de i dag skulle åka till ett konstmuseum. Men lilla A ville INTE. Jag vet inte varför. Kanske spelar det ingen roll. Det viktiga nu tror jag var att hon fick bestämma. Vi lät henne vara hemma. Läraren är sur, men det får hon vara.

Vad tvingar du andra till? Vad kan man tvinga andra till?

7 Comments:

Blogger Jessica said...

jag tvingar inte så mycket just nu så i det här sammanhanget är vad jag har att säga mer i linje med att jag tror att ni gjorde rätt med det här. Det finns saker som man bara MÅSTE göra, och saker som man kan avstå ifrån. Ni känner barnet bäst, sura lärare eller inte.

12:46 fm  
Blogger Kajsa said...

Åh vilken svår fråga. På sätt och vis utövar en ju ständigt makt över sina barn genom att tvinga dem till saker och jag har funderat mycket på var gränsen går. Tycker det låter som om ni säkert gjort rätt i båda de fall du beskriver, men jag tycker frågan är svår som princip. Precis som du skriver. Jag tänker att jag ofta bestämmer vad barnen får välja mellan, de får sällan välja helt fritt även när de kanske skulle kunna göra det. Av praktiska skäl oftast. Det har jag funderat över om det är fel. Sen är vår äldsta väldigt känslig för förändringar och ofta måste vi pusha henne lite för att hon ska komma över ngn form av trösken, typ hon säger att hon vill gå på simskola och sen när det blir dags så vill hon inte. Då får hon faktiskt ta och pallra sig dit, eftersom jag vet att hon måste prova innan hon kan veta och sen vill hon oftast vara med. Okej, så i det hänseendet känner jag mitt barn och ger henne det hon behöver. Men frågan kvarstår - hur mycket har vi rätt att bestämma över våra barn och när är det bara rent maktmissbruk av gammal vana?

1:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, Kajsa, det är ganska exakt så jag tänker.

/Heli

8:04 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Im ny på denna webbsida, och jag ville bara säga hej. Detta kan vara en stor webbplats och im glad att jag gick. Nytt till denna blogg tack för välkommen. Jag kom bara för att denna underbara blogg och ville presentera mig för alla. Detta är verkligen en så bra webbplats.

6:24 em  
Anonymous Anonym said...

Magnificent goods from you, man. I have consider your
stuff prior to and you're simply extremely magnificent. I really like what you've obtained right here, really like what you're saying and the way during which you are saying it. You are making it enjoyable and you continue to take care of to keep it wise. I cant wait to learn far more from you. This is really a tremendous web site.

Review my site; Michael Kors Outlet

8:32 em  
Anonymous Anonym said...

Nice answer back in return of this matter with real arguments
and describing all concerning that.

Feel free to visit my weblog ... Jordan Femme

12:01 em  
Anonymous Anonym said...

Appreciate the recommendation. Will try it out.


My blog :: Louis Vuitton Handbags

4:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home