20 september 2011

OMG! That's so cool!

I lördags spelade Jedward i Stockholm. För er som inte vet det kan jag berätta att de är en irländsk popgrupp som bestär av de båda nittonåriga enäggstvillingarna John och Edward Grimes. Faktiskt var detta min tredje Jedward-konsert på några månader. Mest följer jag med som sällskap till min döttrar. M är numera ett fullfjädrat jedicated Jedhead, invånare på Planet Jedward.

Och om någon nu tror att jag tänker skriva en lång drapa om hur usla de är musikaliskt så tror ni alldeles fel. Det där klarar musikrecensenterna alldeles utmärkt - och sorgligt förutsägbart - själva. För när har en flickidol någonsin undgått att sågas? I stället tänkte jag prata om det recensenterna missar: Att detta faktiskt är ett rätt intressant fenomen.

För jag anar att pojkarna står för ett nytt mansideal. De säljs helt utan inslag av tuffhet. Till skillnad från tidigare pojkband har de inte trasiga jeans, de tittar inte surmulet under lugg och visar perfekta tvättbrädor. Istället är de fllicksöta, glittriga och avgjort androgyna. Deras uppfattning om att trasha ett hotellrum är att leka kuddkrig. De har öppet sagt att de fortfarande delar sovrum för annars saknar de varandra för mycket. De filmar sig själva flitigt - bland annat när de öppnar post från sina fans och när de får gosedjur i present skriker de "Oh my God! That's so cool!" De är helt enkelt en slags korsning mellan buspojkar och nallebjörnar. Fast med mer hårsprej och paljetter.

Därmed inte sagt att deras fans inte åtrår dem. När vi var på konsert i Glasgow uppstod det största jublet när pojkarna började klä av sig. Fast de hade kläder på sig under.

Men det finns en annan aspekt som jag också tycker är intressant. Bröderna slog igenom när de som sjuttonåringar var med i The X Factor - en brittisk motsvarighet till Idol - och redan från start haglade de elaka kommentarerna, från såväl programledare som medier. Pojkarna själva verkde ta det med ro. Kanske för att de haft lite träning. För ganska snart dök historierna upp om hur de mobbats i skolan för att de var så avvikande och letar man lite på nätet hittar man en plågsam mobilfilm där de uppträder i skolan och man tydligt hör "kamraternas" hånskratt.

Som gammalt mobboffer tycker jag det är mycket följdriktigt att Jedwards webbplats heter Planet Jedward, men till skillnad från de flesta av oss är de inte längre ensamma på sin planet. De har sällskap av tusentals flickor (och några pojkar) från nästn hela världen. Och på den planeten verkar det inte finnas någon konkurrens. Som en flicka skriver: "Vi ska inte bråka. Vi är ju alla här för samma sak: För att stödja John och Edward." Men det stödet går inte bara åt ett håll, för ibland svarar Jedward sina fans. Mest är det små utbrott som "WE LOVE YOU ALL", men ibland specifika svar, som till flickan som var bekymrad över alla sina finnar: "spots are just crashing at your face because it's so cool".

Så mig gör det ingenting om M bor kvar på Planet Jedward ett tag. Jag tror man har det ganska bra där.

2 Comments:

Blogger Dina said...

Helt mitt i prick! Jag har tänkt precis samma saker om Jedward. Jag för min del hoppas att detta är ett litet, litet tecken på att det ger kommande generationer pojkar och flickor får allt större möjligheter att pusha gränserna för vad som är traditionellt kvinnligt/manligt. Att metrosexuella män kan vara lika attraherande för kvinnor som mer traditionellt manliga män som anspelar på matchoidealet (som Eric Saade t.ex. som känns riktigt bakåtsträvande i sammanhanget). Det har ju varit en del prat i media om de osäkra männen som har svårt att hitta sin nya mansroll i ett mer jämställt osv samhälle. Vi borde utveckla det här i samband med ett par glas vin tror jag, för det finns mycket mer att säga. Men jag tycker avslutningsvis att det är ganska symptomatiskt att min Julius, som snart är 6 år, älskar Jedward, och inte har lyssnat på Popular en enda gång sedan han hörde Lipstick, Bad behaviour osv och kan sitta i timmar om han fick, och kolla videor av killarna med paljettkläder och nallar på skorna!

8:02 em  
Blogger Heliotropen said...

Heja Julius! Och mer paljetter åt ALLA!

9:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home