18 september 2005

Heliotropens föräldraguide

Var på McDonalds med mina barn (ja, jag vet, det är dålig förälder-varning) och läste en tidning man får gratis där. ”Våra barn” heter den och är ganska intressant. Förutom en del mer eller mindre förtäckt reklam för en viss snabbmatskedja så finns det också intervjuer med olika kända och intressanta personer. I just det här numret finns bland annat en intervju med Hugo Lagercrantz, överläkare på Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Hugo är en man med en hel del åsikter, och de inskränker sig inte till området neonatalvård eller så, om man nu skulle tro det. Hugo tycker också att vi moderna föräldrar låter våra barn titta alldeles för mycket på tv. En amerikansk studie har ju visat att det finns en koppling mellan barns tv-tittande och adhd (dagens fråga: hur fann de amerikanska forskarna en kontrollgrupp med barn som inte tittade på tv?). Före två års ålder ska de inte titta på tv alls, fastslår han, och börjar sedan nästa mening med ”En annan sak som jag tycker att föräldrar gör fel idag är att man låter barn välja i alltför stor utsträckning. Man kan inte fråga en fyraåring om den vill gå på Junibacken eller Skansen.”

Jag funderar på att skriva en artikel, inte om hur man bäst behandlar barn, utan hur man bäst behandlar föräldrar. Ett av mina främsta råd skulle då vara: ”Tänk på att även föräldrar behöver uppmuntran ibland. Berätta inte bara för dem vad de gör fel. Tala också om vad de gör rätt!”

Så Hugo: Även om lilla A:s entimmeslånga utbrott på morgonen berodde på att hon sett Molly Mus 34 gånger på video den här veckan, och lilla M känner sig ohjälpligt oälskad för att jag låtit henne vara med och bestämma om sådant som vad hon ska ha på sig, vilket godis hon ska äta på lördagar eller vilken film vi ska se på bio, finns det inte något som jag gjort rätt? De är ju ändå ganska hyfsade ungar. Trevliga och rara och sociala för det mesta. Ganska hjälpsamma och generösa när de sätter den sidan till. Verbala och robusta och både friska och normalutvecklade. Men man får väl tacka generna för sånt, kanske.

Jag har för länge sedan gett upp tanken att gå en föräldrakurs. Inte heller läser jag böcker om curlingföräldrar, eller av olika förståsigpåare. Jag har nämligen den subversiva åsikten att jag kan rätt bra själv. Och att de flesta barn som får tillräcklig med nattsömn, acceptabel mat och mycket kärlek nog blir rätt hyfsade ändå.

1 Comments:

Blogger Anna @ Mormor hade stil said...

På nyheterna i morse pratades det om att hela Gotland nu övergår till digital-tv. I sammanhanget nämndes att flera barnfamiljer deklarerat att de nu istället för att skaffa digitalboxar eller vad det heter nu ska sluta titta på tv och bara umgås och spela spel och sånt. Det är lite väl extremt. Jag är stark anhängare till att göra bådedera. När jag var liten var det många saker jag inte kunde/fick göra, som mina vänner gjorde, oftast berodde det på att vi i min familj inte hade ekonomin till många av aktiviteterna (typ utlandssemester till hela familjen och liknande). Det kändes alltid urtrist att vara utanför. Att inte få titta på tv alls och på så vis bli utanför i skolan känns inte så lockande för mig. Även om jag inte tycker att barn ska hålla på och spela våldspel så skulle de få ha tv-spel (som jag godkände) så att de åtminstone inte var helt utanför. Det är som att helt medvetet låta barnen bli utanför sin bekantskapskrets bara för att man tycker att så ska det va.

Men vad vet jag, det är lätt för mig att ha åsikter, eftersom jag inte har barn själv. ;-)

11:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home