20 december 2005

Nittonde och tjugonde luckan

Som ni kanske redan räknat ut handlade jag julklappar igen i går, därav ingen lucka.

Jag har funderat lite på det här med julkänslor idag. När man var barn betydde ju julen något oerhört speciellt. Det var ett begrepp så fyllt av dofter, smaker och känslor att det faktiskt inte liknande något annat. Så småningom blekande det. Jag minns fortfarande hur besviken jag kände mig när jag insåg att julen aldrig mer skulle bli som när jag var liten, aldrig mer kännas som då. Efter hand vande jag mig, och julen blev något annat. Värdefull på ett nytt sätt. I år får jag ompröva det igen. Men jag säger det inte i självömkan. Julen mår säkert bra av att omprövas. I dag har jag suttit i en fåtölj i mitt vardagsrum med en filt över benen, en bra bok och en skiva med julsånger på. Satt där och sjöng högt med i julpsalmerna och tyckte att det hela var väldigt trevligt.

Hur skapar ni julstämning för er själva?

4 Comments:

Blogger Botilda said...

Åh, vad mysigt det lät! Bra julkänsla! Jag skulle vilja komplettera med levande ljus och doftande gran. Kanske en kopp gott te och lite pepparkakor. Perfekt julkänsla och hundra gånger bättre än stress med allt man inbillar sig att man måste.

4:22 fm  
Blogger Heliotropen said...

Ja, te och pepparkakor går ju bort för mig. Det är ju en del av min omprövning: I år måste julen handla om något annat än att äta.

9:12 fm  
Blogger Anna @ Mormor hade stil said...

julkänslan infinner sig när man släpar hem julgranen i snömodd och piskande regn...

4:04 em  
Blogger svenska-for-dig said...

haller med, julgran vid första advent i stugan, pyntad och klar att njuta av i manga dagar innan den stora julaftonsdagen...
Och sa de där sma tyska rökgubbarna med julrökelse (Räuchermännchen)... och lussebak och ljus och Helga Natt med Jussi Björling och och och...

2:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home