23 december 2005

Tjugotredje luckan

I morse såg jag jullovsmorgon på teve med mina döttrar. Det var något i mitt liv så ovanligt som en helt oplanerad aktivitet. (Normalt sett har jag ständigt en instruktör som snackar i huvudet på mig och håller reda på allt jag ska göra. "Nu ska du gå på toa och när du kissat ska du torka dig, och sedan drar du upp brallorna...") Det blev så där mysigt som bara oplanerade saker kan bli. Inte för att programmet i sig var så märkvärdigt, utan för att jag satt där med mina barn och de var gulliga och inte bråkade och vi alla åt god frukost framför teven och det är en dag kvar til julafton.

Naurligtvis kom jag att tänka på min barndoms jullovsprogram. Det allra första var med Beppe Wolgers. Jag minns inte så mycket mer än att man i början såg några som gick i snön fram emot ett hus och att det i någon film förekom ett upp och nervänt rum där en ljuskrona stod rätt upp mitt i rummet. Sedan minns jag ingenting förrän Trazan och Banarne dök upp. Då var jag egentligen för gammal för den typen av barnprogram, men på den tiden var man ju mer svältfödd än idag. Överhuvudtaget såg jag jullovsprogrammen väldigt länge, ända upp i tjugoårsåldern, alltid på jakt efter den där gudomliga julkänslan jag lämnat efter mig i barndomen. Vilka jullovsprogram minns ni?

Nu är det bara timmar kvar, mina vänner. Kan ni känna suset från de vida vingarna?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag kommer också ihåg just de här jul morgnarna . Det slutatde alltid med att Beppe skulle luras ned i en bassäng tror jag.
Det konstiga är att ingen annan kommer ihåg det här.
Har kollat runt på nätet men kan inte hitta ngt om detta förrän du skriver nu.
Kan du hjälpa mig att komma på vad det hette eller vilket år?
Det började alltid med en speciell melodi.
Mysigt var det ialla fall
Maial mig gärna om du kommer på det :catatt@hotmail.com
Anette

12:49 em  
Blogger shadowman said...

Där är du - här är jag
från 1972-1973

Kommer ihåg att alla barnen hade vita T-röjor med trafikmärken på.

Undrar om SVT kommer att släppa detta på DVD?

1:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home