28 augusti 2007

Höstrusk och handlingsförlamning

Det finns de som envist försöker hävda att årstider är något bra. Det är kul med omväxling. Det är vackert med höstlöv, gnistrande snö och dagsmeja. Men de har fel, fel, FEL! Här man kämpat sig igenom en jävla höst, en satans vinter och en förbannad vår för att till slut komma fram till den enda årstid då det egentligen går att leva, och så är man tvungen att börja om igen! Speciellt bittert blir det efter denna sommar som knappast gjort en mätt på värme och sol. Den globala uppvärmningen går inte fort nog! För övrigt är jag rätt övertygad om att de som till äventyrs diggar höst, vinter och vår inte har några dagisbarn hemma. Gyttjiga vinteroveraller kan bota vilken vinterromantiker som helst, I promise you.

Bortsett från detta är jag nu igång i mitt fina "outsourcingprogram". En gång i veckan träffar jag en coach som ska berätta hur förträfflig jag är, efter att jag berättat det för honom. En gång i veckan ska jag på seminarium, där jag får lära mig att skriva en cv och en ansökan och gå på intervju. Här ska sättas upp Mål! Än så länge har jag bara ringt på ett enda jobb. Där kunde jag inte bli aktuell för en tjänst. "Du är inte arbetslös!" säger folk uppmuntrande till mig, men när jag lämnat barnen på morgonen och hör bussen gå in till stan med alla som faktiskt ska jobba, ja, då känns det ganska mycket som om jag inte har ett arbete. Så istället ägnar jag mig åt en lätt depression med åtföljande ångest, som gör mig handlingsförlamad på vissa sätt och manisk på andra, utan någon egentlig nytta för min framtida karriär. Nåja, något ska man ju ha att skylla allt tröstätande på i höstrusket.

Etiketter: , , ,

3 Comments:

Blogger Botilda said...

Fast besvikelsen över att inte få ha så där sommarsomrigt härligt som man förväntar sig är mycket värre än lite dagissnor (vi har just vabbat första gången) och, inbillar jag mig, gyttjiga vinteroveraller. Äpplen, höstlöv och lite kyligt om huvudet. Mmm.

Måste kännas lustigt att gå på kurs i sånt som man själv undervisat i. Men det är ju bara för en liten stund. Sen har du ett riktigt jobb att gå till igen.

10:52 em  
Blogger Oscar said...

Hej på dig!

Tänker på dig. Förstår vad du går igenom.

Jag vandrar nu dagligen i dina fd arbetsplats korridorer på S, K och R.

För ett halvår sedan hade min arbetsgivare, konsultfirman, inga konsulter på din gamla arbetsgivare. Nu är jag och sju andra där till höga timpriser.

Jag har aldrig lyckats begripa varför det svenska arbetslivet tycker det är så bra med konsulter. De kostar ju dubbelt så mycket som anställda.
Beror det på LAS? Eller att de är så usla på att vidareutveckla sin personal? Eller för att de är så skickliga på att få dem att gå ner sig att de till slut blir inproduktiva?
Varför klarar inte arbetsgivarna att utnyttja sin egen personal, eller att de väljer att inte göra det, och hyr in konsulter instället?

Jag har jobbat som konsult i snart 20 år och jag kan konstatera att jag är varken bättre eller sämre än anställd personal på de ställen jag hyrs in på.
Kanske är jag mer motiverad än andra, och mäts på prestation mer än anställda, och är kanske mer van att hantera stökiga situationer.
Och kanske är jag mer motiverad att behålla denna anställningsform för att jag blir välavlönad pga det.
Men jag frågar mig varför inte arbetsgivarna fattar vinken och sätter samma lockelser för sina anställda?

Jag blev ju själv uppsagd i oktober 2002. Även vi uppsagda kamrater bildade blogg och maillistor där vi spydde galla över vår arbetsgivares inkompetens i hur de skötte det hela. Vi träffades på krogen och snackade skit.
När arbetsgivaren sträckte fram handen och krävde passerkortet fast jag officiellt var anställd ytterligare ett par månader var kränkande. Och när de ville ha inköpsvärde för telefon och dator om jag ville behålla dem (de var två år gamla) så trodde jag de var dumma i huvudet. Och när jag snabbt lyckades fixa ett annat knäck hotade de med stämning om jag inte var beredd att förhandla ner mina tre månaders uppsägningslön till två. Ja, det finns fler historier.

Många av mina kolleger som blev uppsagda samtidigt med mig (samt fö även min fru) blev kränkta över att få undermålig undervisning om hur man skriver en CV. Det kunde de ju redan mer än väl. Några blev till och med erbjudna kurser i Word, som de fö var virtuoser i. Och de kände sig illa behandlade av arbetsförmedlingen där de var tvugna att stämpla. Jag har aldrig sett min fru så upprörd och arg som efter ett par möten med en handläggare på TRR.
Dessvärre verkar de flesta uppleva att en uppsägning är en kränkning.
Och dessvärre är det i många fall sant.

Glömmer aldrig den middag där barnens mormor, barnens mor, jag själv, min fru, mina barns mors brorssambo m.fl. satt för 4 år sedan. Vi konstaterade att vi alla inom loppet av inte allt för många år på olika sätt blivit uppsagda. En smärtsam upplevelse. Jag tror dock att det är en upplevelse som vi alla förr eller senare får uppleva.

Anställningstryggheten är en schimär. Att tro att arbetsgivaren bryr sig om dig är dagdrömmeri.
Här gäller det att vara taktisk. "Go where the money is". Odla kontakter. Bry dig om dig själv och slit inte ut dig åt dåliga arbetsgivare. Tidigare hjälteinsatser räknas inte. Var taktisk. Var dig själv närmast.
Fy fan vad krasst det låter.

Av det lilla du hann berätta medan du satt på bussen i telefon med dig har du fått ett erbjudande som är riktigt bra. Typ fyra gånger bättre än det jag fick.

En av mina uppsagda projektledarkolleger hade det lite tufft 2002 och blev som många andra uppsagd. Han hade varit toppprojektledare på Ericsson och utvecklat instickskort på PC för bredbandsupkoppling. Ett jädrigt avancerat jobb. Men han åkte tillsammans med alla andra.
Tror du inte att han efter ett halvår blir anställd som projektledare på Circus Scott med kombinerad tjänst som fotograf? Snacka om karriärbyte!

Jag förstår din känsla av utanförskap när alla rusar till jobbet och du får släntra hem till en tom villa med alla underliggande krav det ställer. Men skit i det.
Njut ett tag.

Sök ett jobb i veckan. Eller det som AMS kräver.

Hör av dig om du vill snacka. Du är INTE ensam om din upplevelse.

Vännen Jean

10:59 em  
Blogger Heliotropen said...

Kära vänner! Jag pratar gärna mer!

9:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home