30 juni 2007

Konsten att sparka en medarbetare

Det har kommit till min kännedom att cheferna på min avdelning gått en kurs i hur man sparkar folk. Det tycker jag är jättebra. De här killarna och tjejerna behöver all kompetens de kan få. Men jag anar att kursen i fråga hade vissa brister. Jag vill därför presentera Heliotropens handledning för sparkande chefer:

1. Om du är den som avskedar ska du inte försöka vara den som också tröstar. Det kan lätt ge samma intryck som en pojkvän som säger: "Jag vill att vi gör slut för jag älskar dig inte längre, men vi kan knulla lite först ifall det får dig att må bättre."
2. Tänk noga igenom de svepskäl du har för att inte ge en medarbetare forsatt anställning. Akta dig för att fastna i motsägelsefulla resomenang som: "Visst har du hållit på med utveckling, men nu letar vi ju efter folk som är bra på utveckling." Eller: "Det är viktigt att kunna skriva, men vi tycker ju att du är för mycket skribent."
3. Var konsekvent när du talar med olika medarbetare. Kom ihåg att de kanske pratar med varandra. En medarbetare som hört att en kollegas utbildning varit en positiv faktor kan bli förvånad över att höra att samma ubildning är en black om foten för honom själv. På samma sätt kan det vara svårt för medarbetare att förstå om de som motivation för avskedandet får veta att de saknar en merit som även de fortsatt anställda saknar.
4. Försök inte skämta under samtalet. Säg till exempel inte: "Du får inget avgångsvederlag. Nej, jag bara skojade."
5. Om du känner behov av att skriva ett manus och lära dig det utantill, försök göra det så diskret att det inte blir uppenbart för medarbetaren. Det kan upplevas förolämpande.

Som bonus lägger jag till en kort handledning för chefer som ska rekrytera medarbetare i samband med en omorgansation. Den borde vara mer omfattande, för jag tror inte att det förekom någon kurs i just detta ämne, men man kan komma långt med bara fyra enkla punkter:

1. Ändra helst inte kriterierna för anställning under processen. Det finns en risk att medarbetare till exempel tror på innehållet i en anställningsannons. Lägg därför ned lite tid på att lista punkterna du anser vara viktiga.
2. Om du kallar till en anställningsintervju, ställ gärna frågor till den arbetssökande. Prata inte bara själv.
3. Läs de arbetssökandes cv.
4. Ring på de referenser du efterfrågat.

Följer du dessa enkla punkter kommer det att underlätta den dag du måste sparka någon.

Lycka till!

Etiketter: , , ,

7 Comments:

Blogger Jessica said...

Cheferna på Myndigheten fick gå samma sak fast det kallades Att ge svåra besked eller nåt ditåt. Min chef var bra - trots det allmänjävliga i alltihop - jag hörde om andra chefer på samma myndighet som var så odugliga att de borde skjutas på fläcken.

Jag fick lära mig på en kurs i samtalsmetodik att man aldrig ska vara ironisk i samtal med någon som man inte känner oerhört väl just för att ironi i sig självt är så lätt att missförstå.

Om de är medvetna att de håller på och spelar ut folk mot varandra så är det illa nog. Är de omedvetna om det så är det nästan än värre, i att för lite utbildning, för mycket utbildning, fel utbildning, för bra skribent, fel utveckling.
Allt är bara management from hell.

Tänker på dig.

4:09 em  
Anonymous Anonym said...

Att behöva tala om för personal att dom inte får vara kvar är oerhört svårt och det kan bli så fel så fel. Linda inte in det i några inte alltför väl genomtänkta förklaringar i försök verka ledsna och tröstande. Låt bilan falla och stå för det. Kom ihåg vad som har sagts tidigare till andra "medarbetare" och försök att hålla fast vid samma fiktiva verklighet så att alla får samma historia, sann eller påhittad.

När stora företag försöker "streamlajna" sin verksamhet innebär det oftast att diversiteten får stryka på foten. Den flexibla organisationen som har lett fram till det bästa resultatet någonsin amputeras och förblöder i chefers okunskap och idioti som "en bra organisation gör som jag vill, och alla som sticker ut är bara till besvär". Jag kan fortfarande inte förstå att dessa "ledare" är så fanatiskt blinda och lättmanipulerade ja-sägare som i princip begår harakiri på sig själva och sin oerhört kompetenta personal. Dom skjuter sig i foten och går en plågsam död till mötes. En tröst i det hela är att veta att det är dom som får ta emot skiten när kritiken börjar svalla uppifrån i organisationen.

Fortsätt att sticka ut och var stolt!

8:25 em  
Blogger Kajsa said...

Jag blir så jävla ledsen när jag läser vad du går igenom. Kan inte sk "kompetenta" chefer se till att den kris det innebär att bli uppsagt inte förvärras av idioti och lögner!

10:39 em  
Blogger Fanny said...

Men allvarligt, om man är chef FÅR man inte göra sig skyldig till de klantigheter som jag läser mellan raderna att du har utsatts för. Det är därför man har högre lön som chef.

9:58 fm  
Blogger Anne said...

Men fy. Det är helt hemskt att läsa om - så att uppleva det måste vara sju resor värre!

12:04 em  
Anonymous Anonym said...

Att förena personlig integritet med en plats i management är svårt. Att leverera uppenbara svepskäl gör det givetvis inte bättre.

9:58 em  
Anonymous Anonym said...

Oj, vännen, vad du har haft det tungt på sistone. Själv har jag haft det hektiskt och inte hunnit kolla mina favoritplatser på nätet. Men nu har jag semester :) Som jag sagt förut så är det på tiden att du slipper det där stället som du kallar din arbetsplats. Som de har behandlat dig!! Nåja, du gillar det tydligen också, och jag förstår om det är tungt. Men jag tror inte det är en bra arbetsplats för dig - du kan hitta en mycket bättre! Du som är så begåvad och det menar jag verkligen. :) Kram från H-n

12:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home