18 augusti 2007

Socialstyrelsen nästa

Socialstyrelsen tycks ha backat när det gäller förslaget att utbrända inte ska kunna sjukskrivas. Tack och lov för det, för då slipper jag skriva om det. Jag har gått i några dagar och sett för min inre blick hur jag sitter på mitt gamla jobb under den där värsta perioden, när jag inte kunde stava till mitt eget namn. Nu slapp jag det, och andra slipper det också. Kanske för att vi har en sådan insiktsfull socialförsäkringsminister som ju faktiskt själv varit utbränd - i tre dagar.

Men debatten går vidare. Hanne Kjöller i DN har lyckats hitta en läkare som håller med henne till punkt och pricka. Folk som har ångest eller är deprimerade ska ju inte alls vara hemma. De ska till jobbet och konfronteras med det de är rädda för. Först då blir de friska. Här ska inte daltas. Att många använder arbetet som ett utmärkt sätt att smita från ångest är ingenting man nämner. Möjligen för att just de personerna inte går till läkaren förrän de kollapsat helt.

Inte heller pratar man om att det som egentligen borde sjukskrivas är arbetsmarknaden. Jag förstår aldrig det där riktigt. Befinner sig beslutsfattarna inte i samma verklighet som jag? Har de alla gosiga, trevliga jobb där folk som sörjer, deppar, har ångest eller tusen andra saker som inverkar menligt på deras arbetsinsats, faktiskt kan jobba på i lugn och ro, i sin egen takt? Då är det där jag vill hamna! Socialstyrelsen nästa, kanske?

Etiketter: , ,

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Men Hanne Kjöller har ju inte alla getter hemma i hagen. Och med Husmark Persson är det ju ännu värre.
Jag har haft en mycket bisarr konversation med en ledarskribent en gång i det här ämnet, sjukskrivningar etc., där man menade att vissa drar ju bara av systemet medan andra, som jag då, har ju anledning att vara hemma. Hallå?!??

Är man inte galen innan så blir man det av en massa jävla (förlåt!) förståsigpåare och puckade politiker.

12:13 em  
Blogger Heliotropen said...

:-)

Nä, och inte alla indianer i kanoten. Inte alla hästar i stallet. Det är, typ, inte skottat ända fram.

Fler bildliga uttryck behövs!

4:55 em  
Blogger Jessica said...

Inte den klyftigaste apelsinen i fruktskålen, det skarpaste besticket/kniven i lådan, hissen går inte ända upp.

Samlar på uttryck som går ut på att man egentligen är galen ;) *skrattar*

2:24 em  
Blogger Kajsa said...

Förmodligen har de som skriver och bestämmer sånt skit alldeles för mycket betalt (i alla fall har väl Hanne Kjöller en fet lön) som de kan bränna på terapeuter och välgörande semestermånader under vinterhalvåret.

10:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home