29 oktober 2007

God dag, yxskaft

Kalla mig gärna snobb (eller ja, gärna och gärna ...), men jag är uppvuxen i en miljö där den klassiska bildningen var högt värderad och idiotstämpeln hängde och dallrade över huvudet på alla som inte kunde, säg kungalängden från Gustav Vasa och framåt. Jag har blivit bättre med åren, men ibland är det faktiskt jobbigt att lägga band på sin inneboende besserwisser.

Som i torsdags, när jag var på mitt söka jobb-seminarium och seminariehållaren börjar prata om oraklet i Delfi. "Det var en klok man som bodde i en grotta ..." "Öh", tänker jag och känner hur mina slumrande hjärnceller vaknar till liv. "Vänta lite nu ..." Precis i samma stund häver en av mina olyckssystrar upp sin röst och säger: "Delfi. Vad är det? En advokatbyrå eller".

6 Comments:

Blogger Jessica said...

Var det en manlig föredragshållare?
Dessutom var oraklen alltid flickor/kvinnor och de satt inte i någon grotta utan i ett tempel.
Jo, jag är också en besserwisser så du är i gott sällskap :).
Hoppas allt är bra!

1:52 em  
Blogger Botilda said...

*räcker upp hadnen* Jag med är det! Besserwisser. (Och i gott sällskap) Jag har dessutom varit i Delfi och kan glatt meddela att nån advokatbyrå är det inte.

3:39 em  
Blogger Kajsa said...

Hehehe, härlig kurs. Hoppas den fortsätter att roa. ;-)

9:56 em  
Anonymous Anonym said...

Hmmm... får mig att tänka på den gången min gymnasieklass såg på filmen om Mozart, och hans hustru(Constance?)får ett brev från sin syster som hon läser upp. Då viskar en tjej i klassen till mig: Marie Antoinette, vem är det? Till saken hör att vi precis läste om den franska revolutionen på historielektionerna...

11:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Hon hade helt rätt, det ÄR en advokatbyrå, också.

Se nedanstående länk!

http://www.delphilaw.com/


klistret

7:27 fm  
Anonymous Dan said...

Great article! Cory Skyy

3:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home