04 september 2007

Fobiträning i kubik

Mitt liv blev ännu lite mer surrealistiskt idag när jag ganska oväntat fick löneförhöjning. Ja, ni läste rätt. En olyckssyster upplyste mig om att jag som övertalig, men fortfarande anställd, hade samma rätt som alla andra till lönesamtal, och att det skulle genomföras senast 6 september. Det hade naturligtvis inte min chef upplyst mig om. Så jag mejlade honom; han höll med om att det stämde och frågade om det kunde passa att ses som klockan elva idag. "Nej", svarade jag. "Kan vi sköta det per mejl?" Jag fick ett erbjudande tillbaka och svarade okej, så nu får jag en del retroaktivt med oktoberlönen. Välkommet, men sjukt.

I morgon ska jag ta mig i kragen och ringa på en hel hög jobb. Jag hatar att ringa, men ska försöka se det som fobiträning. Gör man det tillräckligt många gånger borde man väl vänja sig till slut, eller vad tror nI?

På temat sunkiga jobb tänker jag idag på ett jobb som egentligen inte alls var sunkigt, utan jätteviktigt och bra och lovvärt, men helt fel för mig. Jag sökte en gång jobb som personlig assistent till en kille som brutit nacken i en mc-olycka och följaktligen var totalförlamad. I arbetsuppgifterna ingick bland annat att suga rent hans luftvägar från slem några gånger i timmen. Jag är verkligen för andning. Det är en jättebra grej. Men jag var nog mest lättad när jag inte fick jobbet.

2 Comments:

Blogger Kajsa said...

Grattis får man väl säga då - till löneförhöjning. Någon sa att man ska ringa på/söka en massa jobb som man egentligen inte vill ha, för att då är man mer avslappnad och blir säkrare på att söka genom träningen man får.

5:14 em  
Blogger Jessica said...

Lönehöjning är ju trevligt, fobiträning är mindre kul. själv sitter jag fast i the neverending hell av försäkringskassan och arbetsförmedlingen som ska samarbeta. Hur tror du det går?
Samtidigt är jag för trött för att bry mig. ska inte säga hur mycket jag har sovit, låter som jag skryter.
Jag gillar inte heller att ringa, mejl är ett mycket bra verktyg för att antingen skjuta upp saker eller ta tag i dem. Flagga saker så att man inte glömmer kan man också göra.
Jag har haft ett jobb där det var lite sådär för kung och fosterland.

När jag läste ditt tidigare inlägg med han som snackade på i tio minuter så tänkte jag på en scen ur filmen yrrol. På temat att komma till saken.
"annars blir livet bara en enda upprepning av sokrates försvarstal; en jävla massa snack men ingen bryr sig."

Mitt närminne är paj, men långtidsminnet är det uppenbarligen inget fel på. De säger att det brukar funka så. det plus att jag är ju också har en släng av monomanier ;).

9:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home