22 november 2009

Heliotropen bloggsurfar

När jag läser bloggar är de nästan uteslutande skrivna av så kallade vanliga människor. Med det menar jag sådana som inte är kända på något sätt, och inte heller professionella bloggare. Jag gillar att läsa om människors liv, både sådana som liknar mitt och sådana som är helt annorlunda. Ja, allvarligt talat föredrar jag nog det senare.

Det jag däremot nästan aldrig läser är bloggar som har ett speciellt tema. Det vimlar ju av sådana. Ni vet: matbloggar och modebloggar, inredningsbloggar och pysselbloggar, kändisbloggar och politiska bloggar.

Men nu har jag tänkt att jag ska skärpa till mig lite. Jag kanske missar något. Om inte annat så kan det säkert bidra till min allmänbildning. På ett väldigt opretentiöst sätt tänkte jag därför ge mig på att undersöka några sådana här genrer i bloggosfären under den närmaste tiden. Mitt första nerslag blir modebloggar. Den kommer om ett par dagar. Jag kan säga att jag redan är lite överraskad av vad jag hittar i den världen.

Har du själv något favorittema i bloggvärlden? Det här är förresten mitt femhundrade inlägg.

6 Comments:

Blogger Jessica said...

grattis :)

9:57 em  
Anonymous Paula said...

Jag läser mest "vanliga" bloggar men även bok- och stickbloggar.

10:33 em  
Blogger Heliotropen said...

Paula: Har du några favoriter du vill tipsa om? Pysselsajter blir nog ett annat "span". Det är kul att kolla in saker som man inte alls är insatt i eller, normalt sett, intressad av.

/Heli

10:57 em  
Anonymous Anonym said...

Och tack, Jessika. Glad att se dig här.

/Heli igen

11:02 em  
Blogger Digidiva said...

Twitter (som jag länge inte förstod mig på, ännu en mikroblogg i mängden liksom) är faktiskt ett helt förträffligt sätt att följa bloggar på. Man får det bästa av det mesta i ett smidigt ostressande format. Jag följer t.ex bokhora och tycker det är super med alla boktips. Sen går jag ofta in på bloggportalen.se om jag ska ämnessöka på nåt specifikt.

4:15 em  
Anonymous Anonym said...

Jag följer nästan bara "modebloggar" men väldigt smala sådana: modebloggar med vintageinriktning.

/Hello Kitty

9:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Home