13 juli 2010

Saker jag lärt mig om barnuppfostran - och inte vill glömma bort

På förekommande anledning vill jag gärna påminna mig själv (och kanske andra?) om följande:
1. Det går inte att straffa någon på bättre humör. Säg alltså inte sådant som: "Om du inte slutar sura nu så får du ingen efterrätt."
2. Det går inte heller att skälla någon på bättre humör. Säg därför inte saker som: "Nej, fy vad det är tråkigt när du bara är sur. Du förstör ju hela dagen för alla. Nu får du allt ta och sluta."
3. Det är ingen humörhöjare att få påpekat för sig vad något kostat. Säg därför inte till exempel: "Vet du vad det kostat mamma och pappa att åka till den här staden/djurparken/nöjesparken etc. Nu får ni allt lov att vara lite trevligare". Eller sådant som: "Vet du vad den där pizzan kostar? Och så äter du bara en enda bit. Jag kunde lika gärna slänga pengarna i sjön."
4. Hot fungerar sällan. Observera gärna själv hur ofta det hjälper att till exempel säga: "Om du inte kommer upp ur vattnet nu så går vi aldrig och badar mer."
5. Det är en bra idé att fråga barnen vad de vill göra snarare än att bestämma saker man tror att de tycker är roligare över deras huvuden.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

men allt det där gäller faktiskt vuxna också.

/Hello kitty

9:36 fm  
Blogger Botilda said...

Kloka du! Det gäller ju bara att komma ihåg vid rätt tillfälle. Och visst gäller det vuxna också.

Botilda

10:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, så är det. Gillar till exempel inte alls när folk helt frivilligt ger mig något och sedan beklagar sig över hur dyrt det var och säger att de hellre använt pengarna till annat. Det är inte god ton! Själv ska jag sträva efter att alltid ge det jag vill och hålla god min oavsett vad det i övrigt kostar mig.

Kram på er!

/Heli

1:52 em  
Blogger Lime said...

Nädu, det här inlägget var inte så kul som jag hade hoppats. Om du inte skriver roligare tänker jag sluta läsa... ;)

Och vad gäller punkten med bad så går det faktiskt att skrämma upp folk ur vattnet, men bara när man badar där det finns haj.

11:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home