19 augusti 2010

Sommarens läsning

Man är förlåten om man tycker att det varit ovanligt tyst på denna blogg på sistone. Det har varit en melankolisk sommar och jag har inte haft någon lust att skriva. Så kan det vara.

Lust att läsa har jag däremot haft gott om. Jag är en periodare och julen och sommaren brukar vara mina mest intensiva läsperioder. Ofta har jag starka minnen av de böcker jag läser på sommaren, eller i alla fall någon av böckerna jag läser. De präglar liksom sommaren, i mitt minne. Som den varma sommaren 1994 när jag läste Baskervilles hund under paddlingssemestern i Sörmland. Eller sommaren 1997 när jag läste The Crying of Lot 49 på en badstrand på Ven.

Än så länge vet jag inte vilken bok som kommer att kännas typisk för sommaren 2010, men jag har några att välja mellan. Sedan jag gick på semester efter midsommar har jag läst tretton böcker och den fjortonde är snart utläst den med. Det mesta har varit vad man skulle kunna kalla "lätt" litteratur. Deckare. Och jag kan konstatera en sak. Mina fördomar mot svenska deckare är delvis ogrundade. Det finns bra sådana. Denna sommars fynd är Johan Theorin som jag tycker skriver spännande och bra och lite annorlunda, i god internationell klass. Det andra fyndet gäller deckare som bryter ganska mycket mot genrens normer, Aino Trosells böcker om städerskan och hemtjänstarbetaren Siv. Läs dem!

Vad har du läst i sommar?

9 Comments:

Blogger thekax said...

Eh, jag läser ju inte lika intensivt som du, men jag började läsa om Simon och ekarna (som kommer på film nästa år). Och har inte kommit till hälften än. Så mycket har jag läst i sommar. Utöver alla statusuppdateringar på fejjan, och dagstidningarna i mobilen.

8:10 em  
Anonymous Anonym said...

Marianne Fredriksson har aldrig varit min kopp te, men det finns de som hävdat att jag helt enkelt läst fel böcker av henne. Sätt några bra statusuppdateringar annars?

/Heli

12:39 fm  
Blogger Kajsa said...

Läser inte heller så mkt, men har läst min första Mari Ljungqvist (tyvärr, den var inte så bra) och två mkt bra böcker: Flickvännen av Ramqvist och Den ofrivillige fundamentalisten av kommer inte ihåg.. Ffa den sista är superbra! Har också läst Världen lyckligare folk av Sundström. Också jäkligt bra.

10:27 em  
Anonymous Anonym said...

Hm ... du verkar läsa nästan exakt samma böcker som kära Botilda, Kajsa. Mari Ljungstedt har jag aldrig tagit mig igenom. Jag betraktar varken henne eller Camilla L som läsliga. Hur kommer det sig egentligen att de sämsta genomgående är de mest lästa?

De i pengar räknat mest framgångsrika (levande) författarna i Sverige är, enligt uppgift, Jan Guillou, Camilla Läckberg, Jens Lapidus, Martina Haag, Viveca Lärn, Mari Ljungstedt och, intressant nog, Björn Ranelid.

/Heli

12:12 em  
Anonymous Anonym said...

Jungtedt heter hon ju!

/Heli igen

12:13 em  
Blogger Botilda said...

Heli har rätt, Kajsa och jag verkar ha läst samma böcker. Ikväll läser jag ut Den ofrivillige och vill genast låna ut den till någon. Precis som jag snabbt lånade ut Lena Sundström och egentligen tycker att alla borde läsa hennes bok inför valet. Får alltså ta mig an Ramqvist härnäst ;-)

Sen läste jag boken om Sighsten Herrgård. Intressant person, illa skriven bok. Och så nån som var så obetydlig att jag redan glömt bort handlingen i den.

Läser mycket sällan deckare. Den författare som jag alls uppskattar på bäst betalda-listan är Björn Ranelid. Heli var med när jag blev omvänd på bokmässan för många år sedan.

10:20 em  
Anonymous Hon vid bordet bredvid said...

Jag har inte heller läst så mycket i sommar. Det blev Nu vill jag sjunga dig milda sånger (Linda Olsson) och Jesusland (Julia Scheeres). Och sen har jag börjat läsa Tillsammans är man mindre ensam (Anna Gavalda) men har inte riktigt kommit in i den.

8:17 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag såg att du tyckte mycket om Linda Olssons bok. Den hade jag jättesvårt att komma in i. Lyckades aldrig faktiskt. Jesusland låter intressant, men deprimerande. Var den det?

4:42 em  
Anonymous Hon vid bordet bredvid said...

Nu vill jag sjunga dig milda sånger tyckte jag var oerhört vacker och gripande. Jesusland var ganska deprimerande.

9:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home