03 oktober 2010

Stora barn, hemska bekymmer?

Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer. Någon som har hört den kommentaren? Har du möjligen hört det från en person som har äldre barn än du själv? Det är lustigt det där, vårt behov av att le överseende åt dem med yngre barn, att se oss själva som kunnigare, erfarnare, smartare … Ja, nu hoppas jag förstås att just jag inte utövat den sortens terror mot min omgivning. Har jag det så ber jag om ursäkt här och nu.

Själv utsätts jag för tillfället av en liknande terror. Lilla M är ju tolv år. Ibland fäller jag en oförsiktig kommentar om att hon faktiskt, trots begynnande pubertet, är ganska snäll fortfarande. Då ler de där tonårsföräldrarna alltid lite försmädligt och säger: ”Ja ja, vänta du bara.”

Den tanken tycks vila på tre antaganden:
1. Jag vet ingenting om tonåren eller tonåringar.
2. Tonåringar är inte individer, utan kringvandrande symptomkomplex. Likadana allihop, alltså.
3. De vet bäst om mina barn, inte jag.

Den första punkten i den där grumliga argumentationen tänker jag behandla som den förtjänar: Inte alls, eftersom den faller på sin egen orimlighet. Men de andra två …

En sak jag är förbryllad över är att det hot som dessa ”vänta du bara”-föräldrar håller över mitt huvud är så olikartat. Det kan ju till exempel vara att lilla M
- ska sluta gå ut och i stället sitta på sitt rum och lana dygnet runt
- vara ute jämt så att vi inte har en aning om var hon är (och t.ex, smita ut på fest när vi gått och lagt oss)
- bli allmänt uppkäftig och trotsig och till exempel börja kalla mig för käring oavbrutet
- börja testa droger
- skaffa olämpliga vänner
- inte ha några vänner alls
- börja skära sig i armarna
- sluta äta
- ligga med killar till höger och vänster
- utsättas för (nät)mobbing
- utsätta andra för (nät)mobbing
- vägra klä sig i något som kostar under tusen kronor
- inte överhuvudtaget prata med oss längre.

Och ja, listan kan fortsätta i det oändliga, för allt det här är sådant som tonåringar omkring mig har gjort eller gör. Det är tydligen ”typiskt tonåringar”. Det är några av de stora problemen man får med stora barn.

Jag är övertygad om att det finns saker jag kommer att tycka är bekymmersamma i framtiden. Jag räknar till exempel med att vi kommer att ha perioder av humörsvängningar, smäll i dörrar, trots, kompisproblem, vacklande självförtroende, pojkvänner, hjärtesorger, orosnätter, fyllor och mycket mer.

Jag är också djärv nog att tänka att lilla M kommer att fortsätta vara lilla M och att de problem vi får ändå ligger i linje med hennes personlighet. Och jag är fullständigt, orubbligt övertygad om att tonåringar kan vara precis hur som helst och att det bästa sättet att bemöta denna ålder – som faktiskt strikt sett är en massa olika åldrar, för vem kan säga att de var likadana vid nitton som de var vid femton eller tretton? – är med en försiktig optimism.

För jag undrar om inte allt snack om hemska tonåringar egentligen handlar mer om föräldrarna än om barnen. Kanske är de sådana som nostalgiskt längtar tillbaka till den underbara småbarnstiden? Det gör inte jag. Inte för en sekund. Jag tycker att föräldraskapet än så länge blivit roligare, intressantare och mer utmanande för varje år som gått. Jag älskar alla nya, spännande, stora bekymmer jag fått på sistone. Och jag är fullt beredd på att få äta varje ord av den här artikeln om några år.

Hurdan var du som tonåring?

7 Comments:

Anonymous Hello Kitty said...

Jag var väldigt deppig som tolvåring, upprorisk som trettonåring och lugn och "mogen för min ålder" när jag gick ut nian …

9:10 em  
Blogger thekax said...

Om mina barn ska "klå mig" i helighet under tonåren får de gå i kloster. Tyvärr(?) gjorde jag inget som helst revolterande. Extremt oklanderlig.

9:45 em  
Anonymous Anonym said...

Som sagt, alla tonåringar är olika. Inbillar jag mig. Men en annan fråga: Skulle ni vilja vara föräldrar åt ert eget tonårsjag, eller var ni trots allt för jobbiga?

/Heli

10:21 em  
Anonymous Hon vid bordet bredvid said...

Värre än man kanske skulle tro, men ganska beskedlig ändå. Jag orsakade nog mina föräldrar en del vånda på flera av de punkter du räknade upp, men de slapp de "värsta". Jag tror att jag kommer att bli förälder till en jobbigare tonåring. Och det får jag hantera, för det är ju jag som är hennes mamma.

8:05 fm  
Blogger Botilda said...

Skulle jag vilja vara förälder till mitt eget tonårsjag? NEJ är mitt spontana utrop. Jag var gräslig mot mina föräldrar (och har bara blivit snäppet anständigare nu, trettio år senare). Fast egentligen vore det kanske inte så dumt att bli skriken åt och bråkad med om barnet inte gjorde några dumheter. Jag var en mycket beskedlig tonåring så fort jag inte var hemma och smällde i dörrar eller spelade Rachel O'Connor på högst volymen och skrek otidigheter åt mina föräldrar.

11:41 em  
Anonymous Anonym said...

Det märkligaste med allas synpunkter och idéer och uppfattningar om barn, ungdomar och människor i största allmänhet är att de alla har rätt i något avseende och i någon kontext-eller fel av samma skäl. Det är som livet och tillvaron och universum, det är så stort och allomfattande att när man försöker greppa det med ord och formuleringar så glider det undan och räcker lång näsa på behörigt avstånd. Därmed inte sagt att man ska sluta försöka greppa och formulera. Kanske närmar man sig något slags sanning om livet och ungarna och tillvaron varje gång man pratar om dem. Själv tycker jag mig göra nya insikter och fatta nya saker varje gång jag öppnar truten och försöker göra mig hörd och förstådd. Som när någon frågar mig varför jag inte vill vara singel utan söker en relation. Bortsett från en massa lätt insedda praktikaliteter så insåg jag häromdagen att jag tror att vissa viktiga insikter och mognadsnivåer är oåtkomliga utanför en kärleksrelation. Man måste helt enkelt öppna den dörren i hjärtat och göra sig så sårbar som man är i kärleken för att komma vidare och nå nästa nivå i det här märkliga spelet som vi spelar-för som bekant har ju någon "wise guy" sagt att vi egentligen inte kan bevisa att vi inte är karaktärer i ett enormt avancerat dataspel i framtiden.

Bror

2:04 em  
Blogger Heliotropen said...

Hu, Botilda! Det får mig att tänka på den där kvinnan som gick till sin far för att beklaga sig över sin tonårsdotters beteende. Han spände ögonen i henne och sa: "Du förtjänar allt!"

3:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home