22 november 2010

1 Presentera mig själv

Vem är jag? En lagom gammal kvinna med ett ganska vanligt liv och ett brinnande intresse för skrivande, för människor, för litteratur och för att dricka min morgoncappuccino i trevligt sällskap. "Ingenting mänskligt ska vara mig främmande", var min devis som ung. Den skrotade jag när jag insåg hur mycket det fanns här i världen som alltid kommer att vara mig främmande. I grunden är jag dock stark och övertygad humanist.

Jag tror att jag är agnostiker, men jag har inte riktigt bestämt mig än. Detsamma gäller politik. Är jag vänster, höger eller mitten? Ingen aning. Fast särskilt långt åt höger är jag nog inte i alla fall.

Skriver gör jag alltså mycket och gärna, men sällan det jag borde. Länge tyckte jag att jag skulle skriva små finstämda, prosalyriska texter, sådana där som skulle stämplas som Litteratur. I stället tränger sig alla möjliga omöjliga historier på. Numera har jag slutat kämpa emot och försöker välkomna dem i stället. De är ett trevligt sällskap.

Min familj är mycket central i mitt liv, likaså mitt engagemang för barn utanför min familj. När jag var barn var jag ofta frustrerad över hur lite vuxna såg. Nu är jag vuxen och jobbar stenhårt på att inte vara så blind.

Vem är du?