08 oktober 2010

Sms-hamstern

Min mobiltelefon är lite lik mig i det avseendet att den inte klarar av att hålla så mycket i minnet. Därför får jag regelbundet sätta mig och rensa bort sms. Det är svårt. Några vill jag ju alltid spara. Visst är sms ett snabbt medium, mer som konversation än skriven text, men den påminner mig ju också om mitt liv och vad som hänt. Några meddelanden ligger därför kvar, månad efter månad.

Att jag sparat lilla M:s meddelande från den 18 december förra året är kanske inte så konstigt: "Puss bästa mamman i världen." Men ibland kan man ju också behöva påminnas om att man inte är väldsbäst, för att inte bli för stöddig. Därför har jag behållit hennes meddelande från den 30 oktober också: "Prutt!!!"

Men kärleksfulla meddelanden ligger alltid bra till när jag röjer. Som lilla A:s: "Puss jag saknar dig" som jag fick när jag var i Skåne förra hösten. Eller en av bästisarnas: "Älskar dig Heli. Supertack för en underbar kväll." Sådant behöver man läsa jobbiga dagar.

Men där finns också sorgliga meddelanden, som makens när han fick veta att kusinen dött hastigt. Den tänker jag inte återge här.

Jag kan behålla goda råd också, som min brors från den 26 januari, när jag klagade över att livet består av för många val: "rösta på moderaterna, behåll maken, drick mer moselvin, byt elleverantör till öresundskraft, bär mer rött även till vardags och använd bara l'oreals hudvårdsprodukter". Nu har jag väl inte följt alla hans råd till punkt och pricka, men visst var det omtänksamt!

Lite fånigare är det kanske att spara teleoperatörens meddelanden från mina resor: Ett där det står "Välkommen till Italien" och ett med "Välkommen till Estland". Men mysigt är det.

Sparar du på sms?

5 Comments:

Blogger Jessica said...

Ja, det gör jag.
Fick han hela dödsbeskedet via sms? Ringer man inte direkt om sånt?

1:43 em  
Anonymous Öresundskraft said...

Men visst bytte du till oss? ;)

3:17 em  
Anonymous Anonym said...

Nej. Det var han som meddelade mig så. Maken blev uppringd.

Sorry, öresundskraft, men nej. Och jag dricker inte Moselvin.

/Heli

5:19 em  
Blogger Kajsa said...

Nej. Jag är för lat. När jag behöver mer utrymme i mobilen raderat jag oftast hela inboxen på ett bräde.

12:45 fm  
Anonymous Hon vid bordet bredvid said...

Jag sparar på några få, t ex från kompisar som meddelar att de har fått barn eller såna som kan vara mysiga att läsa när jag behöver piggas upp.

3:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home