24 november 2010

3 Mina föräldrar (och en syssling)

När min mamma var ung flyttade hon från Skåne till Stockholm, där hon var inackoderad tillsammans med sin syssling, Ulla. Trots att detta var sent fyrtio- och tidigt femtiotal var flickorna ganska vilda. Särskilt Ulla, som ibland väckte min mamma efter att hon gått och lagt sig för att de just fått en het dubbeldejt. Ja, så vilda var de faktiskt att Ulla var övertygad om att de skulle få ett straff.
– Antingen blir vi med barn, sa hon, eller så får vi lungsot.

Och faktiskt blev det just då. Ulla fick tbc och kom till ett sanatorium där det fanns en väldigt trevlig läkare. Min mamma blev med barn med en tjusig och spännande civilekonom och gifte sig ganska hastigt i maj 1951.

Båda fick de så småningom fyra barn, Ulla med sin läkare, och mamma med min pappa Olle. Men Ulla blev inte den framstående spågumma man kanske kunde förvänta sig. Däremot lyckades hon med konststycket att en gång återuppstå från det döda. Men det är ju en helt annan historia.

4 Comments:

Anonymous Paula said...

Jag blir nyfiken på vad som hände sysslingen!

1:41 em  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår. Jag lyckas dessvärre inte länka, men jag skrev om det i inlägget Det ringer, det ringer den 1 mars 2006, så du hittar det i arkivet. Fast där var jag klok nog att ge sysslingen ett fiktivt namn.

/Heli

3:23 em  
Anonymous Paula said...

Tack, jag letar rätt på det!

4:29 em  
Anonymous Paula igen said...

Tänk att hon trodde det i flera år och ändå lyckades hålla masken! Måste ha varit en hissnande känsla.

12:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home