21 februari 2006

De små hövdingarna

Som en slags kommentar till mitt inlägg häromdagen var jag igår med om en händelse som det inte kändes helt okej att bevittna, och ännu mindre att skriva om. Men jag behöver hjälp att tolka den. Kanske överreagerar jag?

Jag var och simmade igår och inne i omklädningsrummet och bastun stötte jag på två pojkar och två flickor i 5-6-årsåldern. I början tyckte jag bara att de var gulliga som klättrade omkring och lekte krokodil och munhöggs. Sedan förflyttade jag mig till ett svalare förrum till bastun, och efter ett tag följde barnen efter. Väl där lade sig pojkarna på varsin handduk på golvet medan flickorna satte sig i stolar och så började en lite underlig ordväxling. "Jag ser din snippa", sa den ena pojken till den ena flickan "och dina tuttar". Genast började flickan försöka skyla sig med handduken. "Jag ser din rumpa", sa den andra pojken till den andra flickan. Och så fortsatte de så medan flickorna alltmer förtvivlat drog i sina handdukar, och pojkarna nöjt låg och drog i sina egna snoppar. Och ingen av flickorna kom på tanken att kontra. Lär man sig så tidigt att tjejers kroppar är mer skämsiga än killars?

4 Comments:

Blogger Anna @ Mormor hade stil said...

Verkligen en mycket märklig situation. Definitivt något jag skulle ha velat att föräldrarna kände till.

Och så måste jag också skratta för att jag kommer att tänka på hur fatalt opassande det hade varit att försöka kontra åt flickorna och själv säga "jag ser din snopp" till en av gossarna. Men min humor är kanske lite fredagstrött.

4:35 em  
Blogger Heliotropen said...

Ja, det var just så jag också tänkte när jag satt där.

4:42 em  
Blogger Heliotropen said...

Ja, det var just så jag också tänkte när jag satt där.

4:42 em  
Blogger Heliotropen said...

Lilla ekot! Var är du?

4:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home