13 september 2006

Lord Peter Wimsey?

Vi kom till att prata på jobbet om en bok jag läste i somras, The Jane Austen Book Club, som är en charmig liten bagatell. På slutet av den finns några mer eller mindre seriösa diskussionsfrågor, sådana man kan prata om med sin egen bokcirkel. En av dem fastnade speciellt (nu läste jag boken på engelska, så ni får ursäkta språket): "Do you ever wish your partner had been written by some other writer, had better dialogue and a more charming way of suffering? What writer would you choose?" Min aarbetskamrater tyckte att det var intressantare att fundera på vilken författare som faktiskt skrivit deras partner, om man så säger. Så min fråga till er idag är: Vilken författare hade kunnat skriva din partner eller dig? Hade du velat ha det annorlunda?

Själv är jag gift med en ovanligt lång hob. Kanske skulle jag ibland önska att han var ett samarbete mellan Tolkien och Dorothy Sayers (för de kvicka och hyperintellektuella replikerna). Fast jag är ju ingen Harriet Vane, så jag skulle väl mest känna mig dum...

2 Comments:

Blogger Lime said...

Jag skulle vilja ha en som är skriven av Jasper Fforde i sammarbete med Agatha Christie. Tuesday Next möter Miss Marple...

9:07 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är lite dum, förstår inte frågan...

10:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home