05 november 2007

Dåliga råd är också dyra

Sjuttiotusen lär mitt företag betala för att jag ska få gå söka jobb-kursen. Så jag anstänger mig naturligtvis för att ta till mig de lärdomar jag kan få. Det här är några av de saker jag har lärt mig hittills om att gå på intervju:
1. Man bör inte lukta gammal fylla när man går på en anställningsintervju. (Huruvida färsk fylla är bättre framgår inte.)
2. Man bör inte ta på sig för mycket parfym.
3. Man måste vara trevlig mot alla man möter, även receptionisten. (Fan, nu får man inte vara snorkig mot någon.)
4. Det är viktigt att ha ett fast handslag.
5. Man ska förbereda sig noga. Ta till exempel reda på så mycket som möjligt om företaget.
Och så min favorit, alla kategorier:
6. Se till att vara utsövd.

Ja, jag går ju inte på någon röjarskiva kvällen innan, men hittills har jag inte varit ens i närheten av utsövd på de fem intervjuer jag varit på. Inte nog med att jag själv vaknar 23 gånger på natten och undrar om det inte är dags att stiga upp snart och drömmer att det är 2000 sökande till alla tjänster. Dessutom förvandlas lilla A till någon slags synsk målsökarrobot som kommer in flera gånger på natten bara för att väcka mamma och meddela att hon drömt något/är kissnödig/är törstig/är vaken i största allmänhet och inte helt lycklig över det.

Vilken tur då att intervjuer är så förutsägbara. Det är samma frågor varje gång, och jag känner mig mer och mer som en robot när jag svarar. Idag genomförde vi intervjun på en halvtimme, och det var inga problem, kan jag säga. Nästa gång tror jag att jag ska skicka en bandinspelning istället.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Blogger Jessica said...

Hmm, jag antecknar. Gratis ;).

8:58 em  
Blogger Heliotropen said...

Kör hårt! Snart kommer boken!

10:27 em  
Blogger Kajsa said...

Hehe, bandinspelning låter bra. Med lagom lång paus mellan svaren så de hinner ställa frågan. ;-)

1:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home