13 januari 2006

Trist fortsättning

Tyvärr blir jag tvungen att fortsätta med temat från igår. Svenska myndigheter förnekar sig uppenbarligen aldrig. Idag skriver DN om den unge man som blev mördad i Högsby för att han var ihop med en flicka från "fel" familj. Flickvännens bror och pappa misstänks för mordet. Nu söker pojkens mamma visum till Sverige för att begrava sin son här. Hon är från Afghanistan och miste sin man och äldste son dödades i kriget där. Mamman har fått nej på sin visumansökan och handläggaren på Migrationsverket säger: "Det är uppenbart att hon kommer att söka uppehållsillstånd. Begravningen kan ske utan att mamma är här." I verkets allmänna riktlinjer står det att man ska vara återhållsam med visum till afghaner och att de bara ska ges om det finns starka humanitära skäl. Det gör det inte i det här fallet, enligt handläggaren: "Nej. Begravningen kan ordnas i samarbete mellan svenska polisen och afghansk ambassad."

Kommentarer känns överflödiga.

4 Comments:

Blogger Lime said...

Nä, kommentarer i de här fallen är inte onödiga. De ska vara högljudda, kraftiga och ihärdiga och de ska kräva att mamman ska få komma till sverige på begravningen.

Jag tycker att en förälder (oavsett kön) har samma rätt att vara med på ett barns begravning som de har att vara med vid födelsen.

1:49 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med Lime. Att först förlora sitt barn och sedan förvägras att vara med på begravningen. Kan det kallas annat än omänskligt? Räknas kanske inte afghaner som människor av de handläggare om hanterar detta fall?

Tror du att de var sådana när de började på migrationsverket eller har de blivit sådana? Man kan verkligen undra. Men jag måste återigen planka Lime: Högljudda protester är högst berättigade.

Säger jag som kämpar för att alls hålla näsan över vattenytan. Inte orkar jag ordna några protestaktioner, fast jag gärna skulle vilja.

God fortsättning till dig, kära Heliotrop och hoppas du mår en liten aning bättre nu! Jag förstår så väl din känsla inför spanienresan. Men vad skönt att du ändå kan glädjas över bilderna och tänka att du önskar att du vågade! :)

Jag tycker du skriver så underfundigt och humoristiskt och läser med nöje dina bloggar. Och här kommer en uppmuntrande tröstekram!

2:31 em  
Blogger Lime said...

Mamman får komma hit på begravningen. Alla kommentarer i press och liknande gjorde pressen för stor på myndigheterna.

Synd bara att det ska behöva sådan press för att myndigheterna ska fatta ett vettigt beslut.

9:44 em  
Blogger Heliotropen said...

Håller med! Man oroar sig för alla puckade beslut som tidningarna aldrig skriver om. Svensk asylpolitik suger!

9:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home