27 februari 2006

Om andning och godhet

Idag har jag blivit fortsatt sjukskriven. De förlänger en månad i taget så det var ju inte på något sätt oväntat. Normalt brukar jag vara orolig för att jag inte ska bli sjukskriven när jag är på väg dit, och deprimerad för att jag blev det när jag var på väg därifrån. Den här gången kände jag ingenting. Det är kanske ett gott tecken? Eller så berodde det kanske på att jag mediterade på bussen på vägen in.

Sedan jag blev sjukskriven har jag läst ett antal böcker om avspänning och stresshantering och lyssnat på band och skivor och annat jag har om meditation, yoga nidra, avspänning osv. Än så länge har det inte gjort någon omvälvande skillnad måste jag säga. Mitt hopp har ändå stått lite till detta med meditation. Det verkar lite coolt, att bara kunna sätta sig ner varsom helst, koncentrera sig på att tänka på ingenting och så bli så där fantastiskt mycket bättre på nästan allting.

För ett par veckor sedan försökte jag för första gången helt själv, utan hjälpmedel i form av något band. Man skulle räkna sina andetag. Jag hade förberett det genom att göra en avspänningsövning först och så ställa en stol på en bra plats i rummet. Så satte jag mig ner och började andas och tänkte följande icke-tankar: "Ett - men hallå man ska ju andas med magen, varför höjer sig bröstkorgen? Två - det går ju inte att få någon luft på det här sättet. Tre - jag dör, jag dör, jag dör." Där avslutade jag övningen.

När jag berättade det hela för min terapeut trodde hon att jag kanske skulle prova en meditation som inte lägger uppmärksamheten på andningen. Så idag var det "oooooommmmm" för hela slanten. Det gick väl hyfsat.

Hemma är det lite rörigt idag. Lilla A har fått något influensaliknande och är rejält gnällig. Som tur är har jag svärföräldrarna här som avlastning. Ett tag satt farfar och målade i lilla A:s målarbok - hon är bra på att delegera den ungen.

Jag har i några dagar funderat på om jag skulle skriva om Elitlistan. Men jag tycker inte de är värda den energin. Se här en mycket bättre idé:

"Hoppas du vill vara med på e-postlistan God!
Syftet med listan är att dela med sig av sina godaste idéer, sina godaste kontakter och hjälpa varandra att göra goda grejor.

Hylla gärna.
Kärlek är en fantastisk känsla.

Tipsa gärna dina goda vänner och kontakter.
Anmälan skickas till catharina.hansson@leva.nu.

[God] den snälla, ironibefriade e-postlistan för dig som vill dela med dig, hylla och göra bra grejor."