07 mars 2006

Maggnäll

Idag är det en fantastiskt vacker dag och jag kommer att stanna i sängen. Har haft ont i bihålorna sedan några dagar (blev vägrad en läkartid i helgen eftersom jag inte har feber), och har nu också ont i magen. Det är i och för sig inget ovanligt, men det brukar inte bara värka på det här sättet. Troligen beror det på att jag dristade mig till att stoppa bacon i min burgundiska biffgryta igår. Det har jag visserligen gjort förut utan problem, och jag åt inget av själva baconet, men min mage är inte det mest förutsägbara här på jorden.

Ibland känner jag mig faktiskt som om jag står utanför den mänsliga gemenskapen på grund av mina magproblem. Under långa perioder i mitt liv har jag mått rätt bra, och kunnat äta och dricka ungefär som alla andra. För några år sedan började jag ta bort en del saker ur min kost för att jag inte mådde bra av dem. Lök i alla fomer, starka kryddor och sill är aldrig "tillåtet". Bönor, linser och skumma saker som quinoya undviker jag också. Efter mitt senaste sjukdomsutbrott kan jag inte heller äta fullkorn i någon form, glass, stekt eller grillad mat, snacks och annan väldigt salt mat, curry och andra "exotiska kryddor" och jag kan inte dricka kaffe, vanligt te, läsk eller alkohol i någon form. Jag är till och med tillsagd att jag inte får äta fibrer överhuvudtaget. Det blir inte att jag går bort och åter middag så ofta, om man säger så.

Jag är i grunden ganska intresserad av mat och av att läsa om olika dieter och hur man bäst tillgodoser kroppens behov. Men min kunskap och min verklighet krockar på ett väldigt knepigt sätt. Vitt bröd är ungefär lika nyttigt som rent socker, skriver morgontidningen och där sitter jag och tuggar på mitt garanterat fiberfria tunnbröd. (För övrigt finns det två sorters tunnbröd i min Ica-affär. Den ena är enligt texten på förpackningen "god", den andra är "fiberrik".) Ovanpå allt detta har jag en bror som drabbats av åldersdiabetes, en som dött i hjärtinfarkt och en tendens att få höga blodsockerhalter under graviditeten, precis som min syster.

Nästa vecka ska jag gå en kurs på ett sjukhus för att lära mig hantera min mage. Jag tror att jag kommer att ha en och annan fråga att ställa.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kanske du skulle prova att äta lågkolhydrat ett tag? Själv har jag mycket lite besvär av min CI sedan jag övergick till att äta runt 20 g kolhydrater per dag. Äter däremot mycket protein och fett. "Fuskade" häromdagen och åt en semla, och det märktes på en gång.
Anna

11:16 fm  
Blogger Heliotropen said...

Fast va äter man till frukost? Har liksom svårt att tänka mig att äta mat då.

11:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Kommer hit från L-Es sajt Fettskrämd och först måste jag säga att du har en verkligt snygg blogg! Mycket tilltalande design.

Såg just att någon svarat dej med blåbärstips i fettskrämd-bloggen, det kanske kan vara en bra frukost? Med lite fet creme fraiche och/eller grädde, kanske? En mix för lagom konsistens?

Du kan få många tips på lowcarbsajter om du kollar runt, särskilt på de amerikanska, där det florerar mängder med recept och tips.

Lycka till!

3:22 em  
Anonymous Anonym said...

Jag äter äggröra eller omelett till frukost. 2 ägg + 1 äggula, i början hade jag bacon till men det känns för matigt, så nu har jag några skivor salami i. ibland lite riven parmesanost i det hela. Lite paprika till. Saknar fil och macka, men mår så mycket bättre på den här kosten. Om du väntar en stund med frukost, kanske det går bättre?
Anna

3:38 em  
Blogger Jessica said...

Om bihåleinflammation. Man behöver inte ha feber för att ha bihåleinflammation. Man behöver inte heller ha förhöjt crp för att ha det. För framtida bruk liksom när de mopsar upp sig :).

10:02 em  
Blogger Heliotropen said...

Tack Jessica och ni andra för goda tips. Blev dock de vanliga mackorna till frukost idag. Har slutit mig till att jag för tillfället i alla fall nog har en släng av vanlig hederlig maginfluensa. Så specialdieterna får vänta.

9:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home