02 november 2006

Malmö i lördags: +15 °

Tre timmar tog det för min man att komma hem från jobbet igår. Och han var en av dem som hade tur. En kollega till honom ställde sin bil efter fyra timmar, när han närmade sig en t-banestation. Andra fick gå hem. Hur är det möjligt? Kan ingen göra något? Är det golfströmmen, eller vad? Själv skyller jag på UD. Det brukar funka. Borde det inte vara dags att KU utreder det här? Borde det inte vara dags att någon avgår? Stockholms gatuborgarråd borde väl i alla fall få bita i gräset, eller kanske snarare snövallen. Skämt åsido, den första person som säger till mig att det är trevligt att bo i ett land med årstider kommer att åka på en fet ... Vad är det för mening med fyra årstider när det bara är en som är uthärdlig? Ja ja, jag vet vad ni kommer att säga. Det är så härligt med sådana där soliga och gnistrande kalla vinterdagar, men allvarligt, hur många sådana har vi om året? Fyra? Och ni har nog valt att glömma en del andra saker, va? Som november till exempel. Eller februari. Jag vill gå i ide!

7 Comments:

Blogger Jessica said...

Det blir ju liksom vinter varje år. I stockholm verkar man liksom glömma det gång efter annan. Mor ringde från Gotland i förrgår och berättade skadeglatt att det var tio grader varmt där medan vi hade snöblandat regn. Igår däremot blåste det som tusan i Visby och här snöade det. Men vi hade inte några trafikstörningar. Jag kom iväg på mina grejer och hem igen utan några förseningar.

12:38 em  
Blogger Heliotropen said...

Det är ju liksom problemet. Att den kommer varje år. Vart tredje vore mer lagom.

2:31 em  
Anonymous Anonym said...

Fast jag gillar vintern om jag bara slipper ta mig till jobbet! Får jag var hemma och tända en brasa och kanske ta en lagom promenad väl påbyltad, så tycker jag det är mysigt med snö. Fast att stå och frysa i väntan på pendeltåg som inte kommer är aldrig kul, inte ens på sommaren, och det blir ju plågsamt i snöstorm.

Varför Stockholms gatuförvaltning har slutat lyssna på väderprognoserna, vet jag faktiskt inte. Det är väldigt märkligt. Eller trodde de att växthuseffekten faktiskt tagit bort vintern nu, så att SMHI bara bluffade?

5:23 em  
Blogger Botilda said...

Okej, jag åker på en stor fet... Lilla A skrattade så lyckligt åt sin mamma som blev alltmer snötäckt på väg hem från affären (själv satt hon ju i den ombonade vagnen och hade det gott). Enda möjligheten var att skratta med! Och dagen efter invigde vi pulkan vi fick av er! Kunde inte bli bättre.

Men men, jag har problem med vårar. De suger!

Bilkaoset skapades väl till allra största delen av icke förberedda bilister? Det fanns inte en chans att komma fram med snöröjning på vägar som var blockerade av bilar, bussar och lastbilar.

8:53 fm  
Blogger Anna @ Mormor hade stil said...

jag tycker att det vore lagom med snö mellan 13/12-13/1. Och sen vår fort, med sommarstart redan i mars. Och härligt septemberväder ända fram till den 12/12. Duger det? :-P

4:17 em  
Blogger Heliotropen said...

Ekorren vinner helt klart (även om Sessan i pulka säkert var hemst sött, men vänta du bara, Botilda, blöta vinteroveraller, säger jag bara).

5:07 em  
Blogger Botilda said...

Haha... vilken tur att vi har flera overaller då. (Trodde vi skulle stå helt utan när Polarn och pyrets sålde slut i september - nu har vi fyra!)

2:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home