07 november 2006

Noli me tangere

Jag hade en sådan bra plan, hela scenen klar för mig: Jag skulle ta ett stadigt tag om chefens öron och ta in honom i ett mötesrum och säga: "Det här är inte okej. Du skulle inte ha berättat det där för mig, och jag vill faktiskt aldrig höra något liknande igen. Nu har jag fått nog. Jag är inte intresserad av andra människors tvivel. Jag vet att det inte syns utanpå, men det är trots allt ingen hudsjukdom. Och hur många sjukdomar syns utanpå, egentligen? Man kan fan ha cancer i sista stadiet utan att det syns. De jag bryr mig om vet och de förstår. Om någon annan undrar något kan de läsa en bok. Jag har lagt ner alldeles för mycket tid och energi på att försöka förklara, men bevisbördan är inte min och jag tänker inte förklara ett enda skit till. Mitt psyke är stängt för utomstående nu."

Och sedan hade jag sällskap på bussen med en kvinna jag känner som jobbar på en annan avdelning, och hon berättade om hur lien går där, hur de anställda kallas in på "kompetenssamtal" för att bevisa att de har rätt utbildning, är tillräckligt effektiva, tillräckligt socialt kompetenta för att få vara kvar. Och jag blir en snigel igen som snabbt drar in huvudet i skalet och ligger där medan de stora, hårda stövlarna trampar runt omkring mig. Om jag låtsas som ingenting kanske jag klarar mig. Om jag låtsas som ingenting kanske de inte finns.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Fundera på saken. tills dammet har lagt sig. Omorganisationer gör alla nervösa, inklusive mig som också sitter mitt i något som liknar en komplett överhalning. Sitter man löst om man säger vad man tycker? Kanske. Å andra sidan vet jag inte om jag vill jobba på ett ställe där man blir halshuggen om man gör det. Å tredje hand ;), har jag aldrig haft några större karriärambitioner. Visst är det kul med uppskattning på jobbet men det är definitivt inte allt men du måste göra så att du mår bäst, inte vad alla andra tycker att du ska göra.
MÅnga uppmuntringskramar!

9:49 fm  
Anonymous Anonym said...

Man får välja sina strider. Frågan är väl om den här chefen och den här arbetsplatsen är värd att ödsla så mycket energi på? Du vet ju att de har fel, så varför inte lägga det bakom dig och tänka på något trevligt istället! Man träffar tyvärr mycket "konstigt folk" via jobbet. (Och de tycker säkert att jag är lika konstig!) Jag tror man får träna på att inte bry sig så mycket. Fast det är svårt för en känslig själ - jag vet!
Kram på dig!

12:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home