28 november 2006

Snurrigare och snurrigare

Dagens bekymmer faller nog alla under kategorin i-landsproblem, är jag rädd. Men jag bor nu en gång för alla inte i Sudan.

En stor trötthet har lagt sig över mig. På morgnarna känner jag mig som regalskeppet Wasa, men med hjälp av frukost, kläder och en hel del spackel blir jag väl i det närmaste sjöduglig. Fast jag vet inte hur länge det är hållbart. Allt är jobbigt. Igår såg jag en kille på tv (i en dramaserie) som bröt ihop så spektakulärt på grund av stress och sömnlöshet, och det var både skrämmande och lite lockande. Men i morgon ska jag ringa min läkare, innan jag börjar gå bärsärkagång på stan och hoppa och kissa på bilar.

Fast det finns ju så mycket att vara trött på. Vädret till exempel. Och att mina barn släpar hem en hel leråket varje dag och att jag alltid antingen glömmer att sätta deras stövlar på tork, eller glömmer att byta stövlar sent på kvällen (ja ja, vi borde skaffa en stöveltork till) så att ingenting någonsin är torrt. Och på alla j-a papper dagis och skola skickar hem som ska fyllas hem. Och på att mina tre tvättkorgar alltid är så fulla att hälften av kläderna hamnar på golvet. Och på allt jag borde komma ihåg som jag inte kommer ihåg.

Nog om det. Nu kan jag inte undanhålla er dagens Carolina Gynning, hämtad från en "krönika" i Aftonbladet:
"Jag kommer ihåg när jag var ungefär tretton år gammal. Då funderade jag mycket på existentiella frågor. Jag lyssnade på Enigma på högsta volym, tände rökelse så att mitt lilla flickrum stank och sen puffade jag lite på en haschpipa. Jag satt i lotusställning vecka efter vecka när jag kom hem från skolan och funderade på: Vad händer när vi dör? Blev jag klokare av det? Tyvärr inte, snarare bara snurrigare och snurrigare…"

Jobbigt, Carolina.

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Om det kan vara till någon tröst så känner jag mig också sådär. Jag kommer aldrig ikapp och hur jag än gör så är det alltid så himla rörigt allting.
Ska själv till doktor imorgon men jag ska hålla tummarna för dig också :).

8:51 em  
Blogger Botilda said...

(Jag tror att det kallas november.)

Hoppas doktorn var klok!
Kramar om er alla - fast på avstånd så att ni inte blir vinterkräkiga ni med

3:54 em  
Blogger Heliotropen said...

Men Botilda, är ni fortfarande dåliga!

Har inte varit hos doktorn än. Hon hade inga lediga tider de närmaste två veckorna. Och jag sov över telefontiden idag. Är förkyld och har lilla M hemma dessutom. Klarar inte riktigt vab. Gick åt rätt mycket mörk choklad ...

Tack för tumhållningen, Jessika. Har tänkt skriva till dig i flera dagar, både mejl och bloggkommentarer. Gillade så ditt långa inlägg om din pappa. Men idag har jag bara kryssat runt på skumma sidor och försökt hålla näsan över vattenytan.

7:08 em  
Blogger Heliotropen said...

Men Botilda, är ni fortfarande dåliga!

Har inte varit hos doktorn än. Hon hade inga lediga tider de närmaste två veckorna. Och jag sov över telefontiden idag. Är förkyld och har lilla M hemma dessutom. Klarar inte riktigt vab. Gick åt rätt mycket mörk choklad ...

Tack för tumhållningen, Jessika. Har tänkt skriva till dig i flera dagar, både mejl och bloggkommentarer. Gillade så ditt långa inlägg om din pappa. Men idag har jag bara kryssat runt på skumma sidor och försökt hålla näsan över vattenytan.

7:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home