25 november 2007

Veckans absurditeter

I fredags morse satt jag och såg TV4:s morgonprogram tillsammans med några kvinnor på ett härbärge. Det pratades hemlöshet på tv och Stockholms moderata socialborgarråd sa: "Jag tror inte på frivillighet." Med andra ord: Människor ska tvingas i vård, tvingas i arbete, tvingas in på jourboenden. Så ser nya moderaterna ut. Misstänkt lika gamla socialdemokraterna anno 1940 eller så.

Kvinnorna fäller några kommentarer. Vi pratar om fickpengarna från soc som kanske snart kommer att delas ut i form av kuponger, för att Stockholms stad ska hålla koll på vart de går. Till mat, tidningar kanske, hygienprodukter. Inte sprit förstås. "Undrar om man kommer att få köpa cigaretter?" säger någon.

Nästa inslag på tv är brännvinsprovning med Steffo (ska man vara kvinna på TV4 ska man se ut som Jenny Östergren eller Tilde de Paula, är man man kan man se ut som Steffo Törnquist eller Lasse Bengtsson. Det är absurt nog att platsa i detta inlägg utan parentes), i direktsändning halv tio på morgonen. Där sitter de och smuttar ur vackra glas. Det är fint, det är högstatus, det är svensk kultur i dess prydno. Där jag sitter är det knäpptyst. Omkring mig röker damerna sina morgoncigg med tandlösa käkar, iklädda smutsiga pyjamasar. Till sist häver en av dem upp sin stämma: "Inte ens jag skulle dricka brännvin så här dags."

Så kan världar krocka en helt vanlig morgon i Stockholm.

Etiketter: , , , ,

2 Comments:

Blogger Kajsa said...

Vad gjorde du där? Låter onekligen som en absurd situation att överhuvudtaget se ett sånt typ av "feel good"-program på ett härbärge. Vad olika livet kan se ut..

7:56 em  
Blogger Heliotropen said...

Jag jobbade som volontär.

9:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home