05 oktober 2005

Alice vs Amelia

Det har sina sidor att tillbringa så mycket tid i populärkulturens värld. Jag ser filmer så att mina ögon är fyrkantiga, och läser tidningar jag annars knappt skulle ta i. Menar inte att vara snobbig, men jag är tidningsfantast och någonstans måste man ju dra gränsen om man ska få något annat gjort.

Härom kvällen såg jag en tv-film om den amerikanska suffragettrörelsen på dvd. Måste erkänna att den biten av historien är ganska okänd för mig. Har läst mest om engelskorna, med mor och dotter Pankhurst i spetsen. Men det var en fascinerande historia full av smarta, välutbildade, medvetna, modiga och målinriktade kvinnor. Huvudperson var en Alice Paul, en mycket fascinerande kvinna, som ni kan läsa mer om på den här sidan: http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/USApaul.htm

Som en kontrast till detta har jag också de senaste dagarna sett Oprah, som handlade om hur bra botox är för att få bort rynkorna i pannan, och läst Amelia, som bland annat lär mig hur jag håller vikten även om jag går på många vimmelpartyn.

I filmen frågar någon Alice Paul om hon tror att världen ska bli bättre om kvinnor får rösträtt, och hon svarar ungefär: ”Nej, men det är inte det som är poängen. Om vi är medborgare ska vi också få rösta. Jag har inga illusioner om kvinnor. Det finns bra människor och dåliga människor bland oss också.”

Så Alice slipper i alla fall vända sig i sin grav när hon ser vad moderna kvinnor använder sin frihet och sitt inflytande till. Å andra sidan skulle hon väl inte ha gett sig på att läsa Amelia.



Dagens skämt är hämtat direkt från Staffans glada sidor i Hemmets Veckotidning (nu föstår ni vad jag menade i början, va?):

”– Min fru och jag har börjat matcha varandra så bra när det gäller det sexuella.
– Jaså, hur då?
– I går kväll hade vi båda huvudvärk.”

Kanske något för dagens småbarnföräldrar att känna igen sig i?