20 oktober 2005

Livsmedelsverket och sanningen

Igår skrev DN om Kalla fakta-programmet härom dagen där de tog upp vilka rekommendationer Livsmedelsverket ger gravida kvinnor. Många av oss har ju redan misstänkt att det var något skumt med dem, och retat oss på nitiska barnmorskor som fått det att låta som om vi inte får äta någonting.

Redan när jag väntade lilla M läste jag mig till att den alkohol man dricker som ammande mamma först går genom levern innan den hamnar i modersmjölken. Det innebär att man får samma promillehalt i mjölken som i blodet. Dricker jag på rätt bra så får mitt barn alltså i sig någon promille, mindre än i den "alkoholfria" cider man brukar få att skåla i när man just fött. Jag är ju inte dummare än att jag insåg att en måttlig konsumtion inte rimligtvis skulle kunna skada mitt barn. Ändå hade jag jätteångest när lilla M var nyfödd och jag drack ett glas skumpa tillsammans med bekanta som ville fira hennes ankomst.

När lilla A kom var jag ju en veteranmamma och kunde stå på mig lite bättre. Så jag tog något glas vin till maten om jag kände för det och lät bli att ha ångest. För övrigt har ju nyförlösta mammor ett rätt bra självreglerande system när det gäller drickande. Man brukar i regel tvärsomna efter max ett glas vin.

Men varför kan man inte från Livsmedelsverkets och mvc:s sida vara ärlig både med den och andra risker? När jag väntade lilla A träffade jag några gånger en annan gravid kvinna som också var livsmedelsinspektör. Hon berättade att man EN enda gång i Sverige hittat listeria i EN förpackning med vakuumpackad skinka. På det byggde man rekommendationen att gravida ska undvika skinka, och ger massor med kvinnor ångest för den där ost- och skinkmackan som slank ner när de var desperat hungriga. Jag tycker inte att man ska låta bli att nämna risken, då blir jag ju som Livsmedelsverkets chef som tyckte att mvc inte ska nämna något om folsyra för när kvinnor kommer på första kollen är det ändå för sent att äta det för att förebygga ryggmägsbråck och då skulle man ju bara oroa de små kvinnor. Jag tycker att vi borde få mer information, inte mindre, så att vi själva kan sätta in det vi gör i ett sammanhang och bedöma risken på ett medvetet sätt.

DN:s Ulrika Kärnborg har en tydlig teori om varför Livsmedelsverket inte talar sanning. "Kvinnor som ägnar all sin energi åt vad de stoppar i munnen är lätthanterliga kvinnor." Ain't that the truth.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tänk, jag håller inte med dig alls! Men låt mig först säga att jag nog har en riktigt bra barnmorska, som aldrig förbjudit mig att göra något utan i stället förklarat om jag bett om förklaringar, och att jag dessutom har fel morgontidning och alltså inte läst artikeln i DN.

För mig var Kalla fakta-programmet ett hån mot min intelligens. Det verkade som om programmets övergripande syfte var myndighetstrots. Det visade en vilja att sätta sig upp emot "storebror" och när storerbror, i det här fallet forskare utan medievana vid Livsmedelsverket, skulle förklara sig blev storebror avbruten eller uppenbart missförstådd.

Livsmedelsverkets uppgift är att utfärda rekommendationer. Det är precis det de gör. Inga förbud. I listorna får man inte mycket förklaring, men de är ju just listor. Vill man veta mer finns det ett oändligt antal forskarrapporter att ta del av bara på Livsmedelsverkets egna webbplats. Där kan man läsa om kvicksilverhalten i fiskar, vådan av krossade linfrön med mera.

Min erfarenhet är alltså en helt annan, även om jag kommit fram till samma saker om alkohol och vakuumförpackad skinka som du. Att kvinnor som ägnar energi åt vad de stoppar i stig skulle vara lätthanterliga, stämmer inte alls med min erfarenhet. Snarare är det samma kvinnor som slåss för mammors och pappors lika rätt- och skyldigheter i familjer och arbetsliv. Det är de som väljer dyr ekomat i stället för billigt tyskimporterat käk. Det är de som väljer tygblöjor av miljöskäl, försöker hitta kläder utan kemikalier och vägrar anpassa sig efter de stora kedjornas rosa-blåkampanjer. De lägger ner enorm energi på att få en bättre värld, och är knappast att betrakta som lätthanterliga. Är det inte snarare så att det är de kvinnor som slaviskt följer förbjuden mat-listor i gravidtidningar som är lätthanterliga? De som aldrig frågar varför?

10:03 fm  
Blogger Heliotropen said...

Hm, vi pratar nog förbi varandra här. Det är de kvinnor som "slaviskt följer förbjuden mat-listor i gravidtidningar" som jag tror DN syftar på när de pratar om kvinnor som ägnar all energi åt vad de stoppar i sig. Om man ständigt går omkring och har ångst för mögelosten är det nog svårt att ha energi över för att göra revolution också. Enligt min mening.

4:40 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, kanske pratar vi förbi varandra. Fast hur kan de som slaviskt följer listorna ägna all sin energi åt det? Jag menar, hur svårt kan det vara? Har man ångest för något man råkat få i sig tar man väl reda på mer? Frågar sin barnmorska, letar på nätet eller ställer frågan direkt till Livsmedelsverket. Så får man veta hur sällsynt det är med exempelvis listeria.

Men framför allt är det Kalla fakta jag är irriterad på, och det var ju faktiskt inte programmet du skrev om. Jag har så oerhört svårt att identifiera mig med den enda gravida kvinnan som var med i programmet, hon som inte vågade äta annat än hamburgare och rostebröd med marmelad för allt annat var förbjudet! Hur nyttigt låter det? Och är det verkligen Livsmedelsverkets fel?

8:32 em  
Blogger Heliotropen said...

Hej Mountainsnow!

Kul att se dig här! Ja, jag är också glad att jag inte är Katie Holmes...

Bloggar du också? Jag kunde inte hitta någon länk i din info. Skulle vara roligt att läsa mer av dig.

9:21 fm  
Anonymous Anonym said...

När det gäller alkoholrekommendationerna har jag läst att de riktar sig till det lilla fåtal kvinnor som har grava alkoholproblem och är mer eller mindre konstant berusade både under graviditet och amning. För att inte de ska känna sig utpekade så får alla kvinnor, varav merparten dricker måttligt och inte skadar sitt barn, dessa råd.

Eftersom de alkoholisaerade kvinnorna fömodligen ändå inte följer råden, så skulle man verkligen lika gärna kunna ta bort dem helt och lägga krutet där det behövs bättre, t ex genom att hjälpa alkoholiserade kvinnor att få kontroll över drickandet.

När det gäller mat så är det säkert ett mycket större problem att många mammor äter för mycket snabbmat och godis, än att de äter mögelost, insjöfisk eller sushi.

11:42 fm  
Anonymous Anonym said...

Great site, I am bookmarking it!Keep it up!
With the best regards!
David

1:48 fm  
Anonymous Anonym said...

Good afternoon.I should say, that Your site is really great. Design, layouts, structure, logos...Everything is so awesome!Thanks a lot once more!Iam deffinetely bookmarking this site!
With the best regards!

3:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Great resource. keep it up!!Thanks a lot for interesting discussion, I found a lot of useful information!With the best regards!
Frank

10:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home