18 oktober 2005

Sorgens dag

I lilla M:s skola har de ett hönshus. På sommaren får de elever som vill tillsammans med sina föräldrar vara ansvariga för hönsen en vecka. Under en av sommarens varmaste veckor hade vi ansvaret. Varje morgon fick man traska upp och släppa ut de fyra hönorna och tuppen, ge dem mat och fylla på vatten. På kvällen fick vi gå upp igen och släppa in dem, för att inte grannarna skulle väckas alltför tidigt av tuppen. Dessemellan gick vi upp ibland på eftermiddagarna och bara satt i det omgivande "naturrummet" där det finns bord och bänkar, en pergola med klättervin, en liten damm med guldfiskar och barnens odlingar. Det är ett av mina bästa sommarminnen från i år. Jag var alldeles överväldigad av hur mysigt det var att ha ansvar för djur igen. Jag var en extrem djurvän som barn, med blev allergisk i tonåren och har sedan dess tvingats hålla mig på avstånd. Nu blev jag totalförförd av de tama hönorna som gärna satt i min famn och blev klappade, och som var så roliga att titta på när de gick och sprätte.

Natten till i går tog sig någon in i hönshuset och dränkte de fyra hönorna och den stolta lilla tuppen i en vattentunna.

Jag förstår ingenting. Gör ni?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

En minut efter att jag läste detta berättade de på radion att en privatperson erbjudit skolan nya hönor. Känns skönt att barnen får se att det finns godhet i världen också!

Min granne på landet har slutat med höns. Hans blev inte dränkta, utan tagna av räven. Den ena efter den andra - på en vecka tog räven elva stycken. Då gav grannen upp. Han hoppades att räven behövde hönorna för att kunna föda sina barn, men jag saknar de sprättande, pickande djuren som alltsomoftas kom på besök på min gårdsplan.

5:35 em  
Blogger Heliotropen said...

Ja, det är trevliga djur. Tror att skolan kommer att säga nej till erbjudandet och vänta till våren. Då när fågelinfluensan ska ha kommit hit alltså...

Igår fick alla elever gå och ta farväl av fåglarna som var prydligt upplagda på lit de parade. Lilla M lade blommor till tuppen och den lilla mörka hönan som alltid låg och värpte. Den hade till och med ett ägg på väg ut där den låg.

8:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Home