11 april 2006

Gruppmänniskor

Jag har alltid känt att jag inte är någon gruppmänniska. Inte så att jag blir enormt blyg i grupper, jag har bara svårt att ställa upp på den där grundläggande premissen: För att få höra dit måste man vara som alla andra.

När man är riktigt liten kan man ju inte välja sin grupptillhörighet. Men totas ihop med folk som råkar vara födda samma år och bo i närheten, inte nödvändigtvis någon bra grogrund för livslång vänskap. Efter hand delar grupperna upp sig. Folk hittar en tillhörighet, baserat på intresse kanske, och ganska ofta på kön. För mig gick nog något fel i den processen. Jag hittade aldrig en grupp männsikor som verkade vara som jag och som jag ville tillhöra. Istället började jag tycka illa om dem. Dessvärre gör jag det fortfarande. Jag ser massor med grupper omkring mig som verkar leva på inbördes beundran och allmänt medhåll. Våra grannar umgås flitigt omkring oss, men inte med oss. Föräldrarna på dagis och i skolan verkar känna varandra väl, men de känner inte oss. Det är inte alltid jag har koll på längre om jag valt bort dem, eller de valt bort mig.

Jag vill inte att min syn på grupper, eller min inställning till dem, ska smitta av sig på mina barn. Om de kan hitta en grupptillhörighet så tycker jag att det är jättebra. Men det finns ändå en slags oro från min sida att de ska hamna utanför. Troligen är den obefogad.

I söndags var lilla M på kalas och när det var slut tog jag lilla A med mig för att hämta henne. På vägen dit träffade vi först en, sedan ytterligare en, av lilla A:s dagiskompisar, alldeles uppenbart på väg till ett kalas. Till slut frågade jag vem som fyllde år egentligen. "Det är B", svarade den andra mamman generat. B är den första flickan i vårt område som lilla A lärde känna. De går i samma dagisgrupp och vi bjöd henne både på lilla A:s tvåårs- och treårskalas. Jag blev alldeles tvärarg. Så oförskämt! Så taskigt! Lilla A förstod som tur var ingenting. Men jag misstänker att mina egna känslor av att vara utanför ligger där och skvalpar i bakgrunden. Och jag kämpar med mina mindre ädla känslor. ( Vi ska minsann bjuda alla utom B nästa gång!)

Hur är det med er? Har ni en grupp som ni känner er som en självklar del av?

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag kände mig som en betydelsefull del av min arbetsgrupp innan de i stort sett stack kniven i ryggen på mig. Sedan dess har jag känt mig sviken och förrådd. Kan inte gå tillbaka till mitt gamla jobb för jag kommer aldrig att kunna lita på dem igen.

9:36 em  
Blogger svenska-for-dig said...

Att bli chef för en grupp människor där man tidigare var en av dem var en intressant erfarenhet. Plötsligt blev jag inte tillfragad att följa med pa lunchen och skvallret kom oftast sist fram till mig (om ens det...). Det var tufft...

Är ocksa rädd för att min söta lilla C. ska hamna utanför pga att hon inte helt tillhör (t.ex. pa grund av spraket eller egenskaper hon har eller klädsel). Sa var det för mig när jag kom till Sverige... att inte ha samma nationella bakgrund gör redan att man kan präglas för resten av livet... (det har bade sina för- och nackdelar :-)))))))))))
Jag har lärt mig att plocka russinen ur kakan...

8:49 fm  
Anonymous Anonym said...

Så intressant att läsa det du skriver! Jag kunde nog ha skrivit det själv. Idag när vi åt middag och min son inte vill äta potatis till mina hemlagade köttbullar (påskhelgen till ära), utan efterfrågade makaroner och jag sa "nej, du får ta potatis", så tänkte jag så här:

Ger jag min son men för livet? Ingen av hans kompisar måste äta potatis, om de inte vill. De får alla sådan mat som de efterfårgar. Makaroner, pizza, pannkaka - "sådant som barn äter". Vill de inte äta mat så får de glass istället. Själv känner jag mig som ett stort frågetecken inför detta. Jag är själv uppfödd på vanlig mat och sällan glass och godis. Jag tänkte nog aldrig tanken ens att inte äta den mat jag fick. (Med undantag av par rätter, som jag inte gillade.)

När jag diskuterar med andra här på nätet tycker de oftast att jag gör rätt, och de hävdar att de gör likadant - dvs låter barnen äta vanlig mat och låter dem inte själva bestämma vad och när de ska äta. Men varför träffar jag inte sådana människor i verkligheten?

Jag har sällan känt någon särskild grupptillhörighet, fast jag kan sakna det. Jag tror man måste ge upp mycket av sig själv då, och jag är väl lite för individualistisk. Men precis som du oroar jag mig ibland för att mina barn ska bli lidande av att ha en "udda mamma".

Som vuxen har jag insett att den där grupptillhörigheten nog kräver stora uppoffringar. Parmiddagar skildras ju t ex ofta på TV och jag tror det stämmer rätt bra med verkligheten. Inget utrymme för avvikande från normen där inte.

Förresten: Jessica, är det du som skrev på "fN" förut för flera år sedan? Kul att återse dig, i så fall!

8:10 em  
Blogger Botilda said...

Nej, ingen grupp. Förutom förstås gruppen "vi som uppskattar Heliotropen i alla former" ;-)

1:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home