18 april 2006

Veckans sexfråga

Veckans fråga är: Hur mycket sex tål en roman? Jag ber om ursäkt om jag fick dig att sätta kaffet i vrångstrupen, men frågan är högst befogad. Som ni vet sitter jag och skriver en del. Nu skriver jag ju bara för mig själv, så jag får ju ha med så mycket (eller eventuellt lite) sex jag vill (hehe), men frågan känns ändå aktuell.

För några år sedan gick jag en skrivkurs där många uttalade sig om att de tyckte att sex i böcker var av ondo. (Föranlett av att jag hade med mig ett utdrag ur samma gamla romanprojekt, som i och för sig ansågs vara ett acceptabelt exempel på boksex.)Jag tycker det var lite onödigt generaliserande. Jag har förvisso inga ambitioner att bli någon ny Henry Miller, eller Jackie Collins för den delen. Men det kan ju vara så att det som händer mellan två människor i sängen (eller var de nu råkar befinna sig) har betydelse för handlingen. Eller hur? Just i min berättelse har det stor betydelse för handlingen (ja, jag är ledsen, min fantasi funkar tydligen så). Själv tycker jag att det är dödstöntigt och fegt att köra med litteraturens version av fläktande gardiner och solnedgångar i fjärran.

Men det är svårt att skriva om sex. Det är lite som när jag spelade en mansroll i en pjäs för massor med år sedan. I en scen skulle mannen ge ord åt sina sadistiska sexlfantasier i en rätt lång monolog. Det kändes i alla fall lång när mamma, storebror och hälften av mina studiekamrater satt i publiken. Men poängen var ju liksom att det inte var jag som sa allt det där. Heliotropen hade ingen anledning att blygas. Lite så är det ju också när jag skriver. Jag ikläder mig en roll och då får jag sätta mig över det faktum att jag aldrig skulle göra som min huvudperson gör, eller använda samma ord som hon. (Det kan vara ganska kul att bli generad också.)

Så åter till min fråga: Hur mycket sex tål man egentligen som läsare, lite generellt sett så där?

8 Comments:

Blogger Lime said...

Beror på kvaliteten på bok-snusket. Snusket i Hästarnas dal (och andra Auel-böcker) är vällan sådär. Finns en del riktigt bra bok-snusk. Kommer inte på något annat än "Madamme M" just nu (B som kom på den förresten). Och om snusket för handlingen frammåt så varför inte. Det säljer iaf.

6:03 em  
Blogger Heliotropen said...

Och kvaliteten hänger väl på känslan, precis som i verkliga livet? Jag menar, jag har inga moraliska invändningar mot att hoppa i säng med folk man inte har känslor för (utom för mig personligen förstås, gift som jag är), men det är ju roligare när känslorna finns, eller hur?

10:47 em  
Blogger Jessica said...

Jag tål rätt lite om jag ska vara ärlig, främst för att jag tycker att det sällan tillför särskilt mycket. Nu senast har jag läst en bok av Denise Rudberg eftersom jag behövde läsa något som inte krävde så mycket tankemöda. Jag hoppar över sexavsnitten. Jag kommer inte på någon bok just nu där jag har tyckt att det ger en bra beskrivning av den ömhet etc., som förekommer i förhållanden.

10:38 fm  
Blogger Anna @ Mormor hade stil said...

Jag tål en hel del. Inget Jackie Collins-sex, men om det för handlingen vidare, så varför inte.

Men svårt att skriva om det är det. Som fan. Jag har försökt och det blir antingen extremt sakligt (trist och det var ju inte meningen) eller så blir det fjantigt. Så jag brukar låta bli.

Fast egentligen är det än mer intressant att läsa om sexuell spänning, känslor, tankar, fantasier som bokens innevånare har. Än att "se" dem faktiskt göra det. Om du förstår hur jag menar. Så kan man lämna själva akten till fantasin. Inte som att man beskriver förspel och sedan censurerar, utan mer som att det är ett självklart inslag att de har sex, de vaknar i samma säng, dra slutsasterna själv typ. Äh, svårt att beskriva. fråga om du inte förstår. =)

3:35 em  
Blogger Heliotropen said...

Tack för era kommentarer!

Som jag sagt till Ekorren har jag ett litet specialproblem just nu. Det finns ett ord som jag anser vara helt hopplöst i en sexig/romantisk text: kalsonger. Frågan är alltså: Hur får jag av karln kalsipperna utan att nämna dem?

8:15 em  
Blogger Botilda said...

Är du säker på att han överhuvudtaget bär kalsonger då? *s* Fast jag tycker inte alls att ordet i sig är hopplöst osexigt eller oromantiskt.

9:00 em  
Anonymous Anonym said...

Intressant fråga. Jag tycker nog faktiskt bäst om antydningsformen när man förstår att personer i boken har sex utan att det beskrivs ingående och rakt på. Det händer ju att det har betydelse för handlingen. Lime nämnde Hästarnas dal och de böckerna är, tycker jag, ett typiskt exempel på hur man kan försämra en bok med för ingående sexbeskrivnignar. De känns påklistrade och jag orkar inte läsa dem. Hoppade faktiskt över dem. Att skriva om sex har jag ärligt talat inte provat, inte på senare tid i alla fall. Kanske borde göra det?

9:54 em  
Blogger Lime said...

Fick en bok igår av B (först då påpekar hon att det är världsboksdagen). Efter första titten i den skulle jag nog säga att den innehåller sådär lagom mycket snusk för den typen av bok...

5:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home