11 april 2007

Konstiga Heliotropen

Okej, Lime, här kommer sex egendomliga fakta om mig. Men det finns knappast någon kvar att utmana, så ni får väl bara läsa och njuta ;-)

1. Jag knycklar. "Knyckla" är ett självuppfunnet uttryck för en ganska svårbeskrivlig aktivitet som innebär att jag drar fingret över en papperskant eller ett tygveck för att få fram ett litet smällande ljud. Kan demonstreras vid personligt möte. Det betraktas som lite nervöst, ett tvångsbeteende så där, men är högst medvetet och mycket njutbart, även om det är svårt att förklara varför. Enda nackdelen är att mina pocketböcker (jag behärskar mig om det är lånade eller inbundna böcker) brukar bli ganska fula och att folk jag delar sovrum med kan bli störda. Men då utövar jag självbehärskning.

2. Jag gillar apelsiner men avskyr apelsinjuice. Å andra sidan gillar jag ananasjuice men avskyr ananas.

3. Två månader före min fjortonårsdag påbörjade jag mitt första seriösa romanprojekt. Det hette "Historien om Melna" och handlade om en tysk-judisk flickas upplevelser under andra världskriget. Ska man psykologisera var det förstås ett sätt för mig att avreagera mig, men det var mycket bra för min allmänbildning också eftersom jag redan på den tiden tog detta med research på allvar. Boken blev aldrig klar, och därmed aldrig insänd till förlag, men jag skrev fem utkast, sammanlagt ungefär 2.700 handskrivna sidor.

På senare år har jag försökt återanvända delar av romanen i ett annan projekt och fick då kommentaren att det inte alls var trovärdigt ("Så där skriver ingen 14-åring). Jag tror inte att det var för att den var så bra, snarare att den var för högtravande och litterär. Min slutsats är att man aldrig är så högtravande och litterär som när man är fjorton år.

4. Jag är extremt känslig för koffein. Jag dricker sällan kaffe, om än oftare än förr. Dessvärre är jag oerhört förtjust i cappuccino vilket, förutom att det sabbar magen, gör mig hög i timmar på ett sätt som nästan gör ont i kroppen. Jag får till och med synrubbningar och får kämpa hårt för att ta ner mig själv på jorden igen så att jag kan koncentrera mig.

5. Jag fick mitt första par glasögon som treåring. Då skelade jag och var översynt, ett synfel som lilla M för övrigt ärvt. Sedan hade jag glasögon jämt fram till de sena tonåren när min ögonläkare frågade om jag inte klarade mig med bara läsglasögon. Det gjorde jag, och fick strax eferåt mitt livs första komplimang för mitt utseende. När jag var 21 tappade jag mina läsglasögon och upptäckte att jag klarade mig utan dem. När jag drygt tio år senare var tvungen att skaffa läsglasögon igen var motståndet hårt, men numera tycker jag att jag klär i dem, och har glömt Dorothy Parker-citatet jag i min ungdom trodde så benhårt på:
"Men never make passes
at girls with glasses."

6. Jag är en våldsam motståndare till versaler. I början på namn och meningar kan jag tolerera det, men för inte så länge sedan höll jag på att sluta läsa en i övrigt ganska bra bok för att författaren skrev IKEA och gav namnet von Post ett stort V när det inledde en mening. Det är fel, fel, FEL! För övrigt är jag en väldigt kinkig läsare även på andra sätt. Jag har skrivit läsdagbok sedan 1994 och under den tiden är det bara en bok som jag inte hittat fel på. Och ja, själv är jag ofelbar.

Etiketter: , ,

6 Comments:

Blogger Kajsa said...

HEJ! Nä, jag skämtar bara. ;-) Ska aldrig mer använda versaler, om jag någonsin gjort det, i kommentarer till dig. Kul att du ser din ungdomsroman som ett sätt att avreagera dig. Är nog kanske så. Själv skrev jag febrilt på en bok i unga år som enbart gick ut på att jag skulle få skriva av mig allt mitt hat och min avundsjuka mot mina systrar. I verkliga livet kunde jag nämligen bara avguda och älska dem, så alla de mörka känslorna skrev jag av mig. Bra metod - dålig bok! Ha ha ha! Nu är det bättre, nu kan jag tycka illa om dem i verkligheten, när de förtjänar det.

10:43 fm  
Blogger Kajsa said...

Förresten fick jag synrubbningar en gång när jag överdoserade koffeintabletter - i ett experiment på Universitetet. Läskigt att du får det bara av att dricka kaffe.

Glasögon tycker jag är vrålsnyggt! Fast själv använder jag linser.. hm.

10:45 fm  
Blogger Fanny said...

sådärja. nu blev du ännu mera intressant :-). obs att jag inte använt en enda versal. basta.

3:54 em  
Blogger Jessica said...

Jag gillar inte heller felaktigt använda versaler om det nu inte är för att ge sina synpunkter mer schvung. Att i de här sammanhangen skriva med versaler är som att ropa och då går små obehagskänslor genom mig. Och jag ogillar starkt stavfel i dagstidningar. En journalist ska väl kunna stava? Och särskrivningar... Åh kära nån.

10:08 em  
Blogger Botilda said...

Vilken var boken utan fel?

11:19 fm  
Blogger Lime said...

Botilda: Studentens skrivhandbok kanske?? ;)

12:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home