16 mars 2007

Anonyma monomaner

Hej, jag heter Heliotropen och jag är monoman. Länge trodde jag att jag skulle kunna hålla den rena, vita linjen. Bli en sådan som är bara svalt intresserad av en massa ämnen. En sådan som hellre lyssnar än pratar själv. Som faktiskt smidigt kan gå in i en diskussion om, säg, Henke Larsson, eller flugfiske, eller den senaste hådeteven. Men ... jag har misslyckats igen.

Det som gläder mig, som gör att jag ändå kan stiga upp ur sängen på morgnarna med något som liknar självkänsla i behåll, är att jag inser att jag inte är ensam. Det är inte bara bland aspebergerutmanade jag kan hitta gelikar. De finns faktiskt närmare än så. Om jag på måfå väljer tio länkar ur vår bokmärkeslista i Safari ser de ut så här:

1. Anders gitarrkurs
2. Gitarrtabulatur
3. Brudens blogg om brudar
4. Närabögenupplevelser
5. Qruiser.com
6. Sexradikal.nu. Queer sexualpolitik
7. T-boy's daily adventures in the world of heteronormativity
8. Hur stämmer jag gitarren? Musikakuten ger dig svaret!
9. Sienzo - Digital Music Mentor
10. Ultimate Guitar Tabs Archive

Av detta kan man säkert dra många slutsatser. Den slutsats man bör dra är att det i mitt hus bor en person som är helt besatt av att lära sig spela gitarr, och en person som är helt besatt av att skriva en roman som delvis har hbt-tema.

Dessutom har vi ett stycke hästbesatt åttaåring. Hon surfar inte så mycket än, däremot säger hon hela dagarna sådant som: "Mamma, ser de här byxorna ut som ridbyxor?" "Mamma, ser jag ut som jag skulle åka och rida nu?" "Mamma, kan du låta som en häst igen?" "Mamma, vad hette den här delen av en häst nu igen? Bög?" (Ja, det är lätt att blanda ihop saker och ting i det här huset.) För att inte tala om: "Mamma, jag vill börja rida. Jag vill börja rida! Jag vill börja rida! Jag vill börja rida!"

Vad är du besatt av?

Etiketter: , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är ohjälpligt besatt av att skriva. Jag älskar det och kan inte låta bli och ägnar nog alldeles för mycket tid åt det, både på jobbet och hemma.

12:17 em  
Blogger Fanny said...

papper. men det visste du ju redan. :-) och att sjunga. jag sjunger jämt. Jacob blir tokig på mig, han gillar inte när man sjunger, så himla trist att få en son som säger "SJUNG INTE MAMMA" varje gång en liten nynn-ton letar sig ut...

12:43 em  
Blogger Kajsa said...

Just nu är jag besatt av att klicka "ja" till olika drömbyten på lägenhetsbytarsajterna. Fast vi inte alls är på väg just nu, inte officiellt i alla fall, och fast att jag vet att chansen är typ en på 1000 att vi får ett av de där bytena ens till titt-stadiet. Men drömma går ju...

1:55 em  
Blogger Botilda said...

Barnkläder. Nu med inriktning på att sy dem själv. Jag låter som Stig Helmer "Jag kan sy, jag har inte tummen mitt i handen, jag kan sy..." Har på vägen till symaskinen passerat flera stadier, inklusive att beställa danska designerkläder i begränsad upplaga direkt från hemlandet till att göra "fynd" på Tradera.

9:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home