04 april 2007

Förr var jag annorlunda

"Tycker du att du att du har vuxit?" frågade min chef mig idag. Han syftade på min utbrändhet, och på det faktum att jag sedan tre dagar tillbaka är friskskriven. Nu ska jag ju liksom sitta med facit på hand.

Jag drog en hel del på svaret. Det kan kännas som att man har en ny uppsättning förväntningar på sig nu. Tidningarna är ju fulla av berättelser om människor som varit stressjuka, och som sedan vänt upp och ned på sina liv, flyttat ut på landet och köpt hästar och nu försörjer sig på att skriva vykort med upplyftande sentenser. Det är så man bör vara. Lite nyfrälst. En inspiration för andra.

Men jag tycker inte att jag har vuxit. Det är fel ord. Jag har inte krympt heller. Kanske har jag blivit klokare. Kanske vet jag något nu som jag inte visste innan. Men jag är inte alldeles säker. I mitt huvud flyter ett uttryck omkring. Det var slogan för en kurs i självutveckling som jag gick för över tjugo år sedan: "Before I was different, now I'm the same." Och det är nog det närmaste jag kan komma. Jag har blivit densamma.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Blogger Kajsa said...

Vara lite nyfrälst, flytta ut på landet och tillverka vykort - shit det låter som något jag skulle behöva! Känns långt borta dock. Har ingenting vettigt att skriva på något vykort :-(

9:12 em  
Blogger Jessica said...

Livet kan bara förstås baklänges, men måste levas framlänges.

S. Kierkegaard.

Det är en utbredd fördom att sjukdom promoverar vishet. I vissa fall ja, vad det har gjort i mitt fall är att det mycket tydligt, knivskarpt, har delat upp livet i sektioner. Jag vet inte om jag ville känna till vid mindre än trettio års ålder hur bräckligt livet egentligen är. Det har lärt mig om mina egna prioriteringar. Vad jag kan eller har att säga om andras, det är tveksamt. Vad lägger man i begreppet växa när man talar om före och efter sjukdom? Jag tänker ofta att det blir särskilt tydligt när man intervjuar människor som har varit svårt sjuka på ett eller annat sätt och de får ge råd till andra. Som med så mycket annat så är det omöjligt att ta till sig de där råden förrän man själv sitter där. Stressa mindre?
Hur stressar man mindre?
Jag slutade stressa mindre när kroppen gjorde det rent fysiskt omöjligt för mig att stressa men inte dessförinnan.

Grattis till att vara friskskriven f ö :).

11:46 em  
Blogger Botilda said...

Inte nog med att du ska vara frisk, du ska ha vuxit också. Och ha något klokt att förmedla till de andra, de som inte varit sjuka. Var glad och nöjd med att vara frisk!

10:38 fm  

Skicka en kommentar

<< Home