13 april 2007

Om VERSALER

Jag känner att jag måste göra vissa förtydliganden vad det gäller mitt uttalande om versaler. Jag är inte en fullständig motståndare. Det kan till exempel vara på sin plats att (med urskillning) använda dem när man vill förstärka någonting. Idag fick jag till exempel kommentarer om att texter jag skrivit på jobbet var LYSANDE och PERFEKTA. Sådant är helt okej med mig!

Men det är ju allmänt känt att versaler upplevs som att skribenten skriker, att de är mer svårlästa än gemener och att de stör läsningen. Åtminstone trodde jag att det var allmänt känt tills jag kom till min nuvarande arbetsplats. Där tycks många tro att ju fler versaler man stoppa in i ett produktnamn, och allra helst på konstiga platser, desto bättre säljer produkten. De älskar ord av typen AstraZeneca och iPod. De tycKer att dEt är snYggt, funKtionellt och korRekt att döPa proDukter till såDant som KöpKortet och SäkerhetsKoden och så vill de att vi ska skriVa så konSekvent i BrödTexter. ArGuMent som att det sTÖr läsNingen biTer inte på dEm. Ett annat argument vi ofta hör är att "det skrivs ju så här på alla andra ställen så om ni inte skriver med versaler kommer ingen att förstå att vi pratar om samma sak". Nej, eller hur. För om jag plötsligt kallade mig heliotropen skulle ni inte fatta att jag var jag.

HelioTropen, morRande FolkBildare

Etiketter: , ,

5 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag sköter skrivandet åt en förening där man hela tiden vill skriva kursivt. Det är ju fint är argumentet. Och jag suckar och säger att det är jättesvårt att läsa. En hel text i kursiv still är snudd på omöjlig att läsa. Och blandandet av versaler och gemener, i en rubrik kanske, i text gud bevare oss.

10:19 em  
Blogger Kajsa said...

Vad roligt att du lagt detta inlägg i kategorin "idioter"! Hoppas det inte är oss kommentatorer du syftar på.. ;-)

Har förresten skickat vidare ett länktåg till dig. Men har varit dålig på att informera om detta. Ta det om du har lust. Det lever just nu en tynande tillvaro allt längre ner på min bloggsida.

11:23 fm  
Blogger Lime said...

JAG FÖRSTÅR INTE VAD DU MENAR? DET ÄR JU SÅ MYCKET ENKLARE ATT HA CAPS-LOCK PÅ SÅ SLIPPER JAG TRYCKA PÅ SHIFT-TANGENTEN NÄR JAG SKA SKRIVA STOR BOKSTAV.

Vissa har det inte slagit att det är bättre att skriva allt i gemener istället...

12:12 em  
Blogger Botilda said...

Och då har vi inte ens närmat oss området FörKortningar...

12:15 em  
Blogger Heliotropen said...

jessika: ja, kursivt är också jobbigt.

kajsa: nä, ni är så klart inte idioter, utan kloka och trevliga människor med god lässmak.

lime: eller hur?

botilda: i.m.f.t. (instämmer med föregående talare, alltså)

6:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home